En idyllisk dag på havet med badstopp och kollisionsrisk med franska kustbevakningen

Atlanten är nästan blåare än himlen idag och inte ett moln så långt ögat kan nå. T/S Gunilla seglar fram genom ett stilla hav. Solen värmer och efter lunchen bärgade vi alla segel för att ta ett dop i det blå och svalka oss. Senare under eftermiddagen rapporterade utkiken ett militärliknade fartyg, som sätter kurs rakt mot oss…

Styrbordsvakten kom upp på däck under en stjärnklar himmel som lyste upp däck. T/S Gunilla forsade fram genom vågorna som sken upp av marelden. Under uppställningen berättade kapten Torben att vi gjorde 10,8 knop och vi jublade. Midskeppsvakten gick av däck efter uppställningen och våran styrman Leo gav order till oss att bärga sju segel som en övning i förebyggande syfte för oväntade oväder. När alla segel var bärgade var det dags att sätta dem igen. Efter bärgningen trimmade vi och brassade alla segel innan vi gick in på nattfika. Några timmar senare blev stjärnhimmeln svagare och rosa tills solen hade gått upp i horisonten.

Klockan åtta på morgonen gick styrbordsvakten av däck för att äta frukost. Efter frukosten var det många som gick och la sig eftersom vi har vart uppe sedan halv fyra i natt, men jag pluggade lite i stora mässen. Sedan gick jag upp på däck för att köra ett träningspass. Till lunch serverades det lax med sötpotatis, vilket var väldigt gott. Efter lunchen började våra lektioner. Första lektionen hade vi på däck i det fina vädret. Vi har ett väldigt härligt klassrum för vi ligger på däck, solar, pluggar och hör skvalpet från vågorna som får en att fokusera lättare.

Idag var det 28 grader varmt på däck. Under stormötet frågade vi efter ett badstopp och några timmar senare under våran vakt bärgade vi alla segel. Jag fick klättra längst upp i stormasten för ett fall hade fastnat mellan en schackel och masten. När jag kom ner var mina ben mörkbruna av tjära med vita fläckar från lappsalvan från bardunerna. När jag kom ner från riggen passade det bra med ett dopp i det blå. Alla frivaktare kom ut på däck med musik och badkläder. Det var väldigt härligt att svalka sig i havet. Några gjorde volter ner i havet från halvdäck. Det kändes som en helt idyllisk dag, med bad. Till fika serverades det hemmagjord banan och chokladglass.

Efter badstoppet satte vi alla segel igen. Under segelsättningen tog vi en paus, för att se solnedgången, med förhoppning att se ”green flash” fenomenet. När solen precis hade gått ner rapporterar utkiken till våran styrman att det är ett militärliknande fartyg som sätter kurs rakt mot T/S Gunilla. Alla tittar suspekt mot fartyget. Fartyget kommer väldigt nära och hela deras besättning kommer ut på däck, ställer sig på rad, tutar och hälsar på oss. Sedan fick vi reda på att det var den franska kustbevakningen som patrullerade utanför spanska kusten.

Efter våran vakt kollade vi på bio på ett stagsegel och åt popcorn på däck. Det var väldigt mysigt, man vill inte att resan ska ta slut för dagarna bara susar förbi. I slutet av filmen kom kapten Torben och berättade att vakten var tvungna att ta ner alla stagsegel, för att göra en manöver. Eftersom vi var nära på att passera ett område som vi inte fick segla igenom, på grund av att ett forskningsfartyg med en u-båt gjorde en undersökning i havet. De sista dagarna på detta sjöben ska jag försöka ta vara på varje ögonblick och imorgon passerar vi Gibraltarsundet.