En kackerlacka och två fancy fridays kvar

Denna resa har jag varit sjösjuk ovanligt lite, och det är definitivt inget att ta för givet här. För som vår kapten Torben brukar säga: ”den bästa medicinen mot sjösjuka är en skogspromenad”, en knapp tröst för alla elever med huvudena hängandes över relingen.

Byssan inatt var allt annat än en skogspromenad för där gungade det som aldrig förr. Trots att allt är sjösäkrat flög både soptunnor och nybakade bröd runt. Backisarna innan oss lyckades även dränka hela byssan i hallonkräm. Dessutom försvinner skogskänslan av vårt minimala djurliv, än så länge har jag bara sett en kackerlacka denna resan.

Vårt längsta sjöben har precis börjat och det medför en hel del blandade känslor hos de flesta. Detta är kanske den absolut friaste platsen man kan vara på men samtidigt kan tillvaron här kännas klaustrofobisk. Samspelet mellan harmonin och de förpliktelser vi har varje dag är spännande, till och med nyttigt tror jag. Den överlägsna känslan är dock glädjen över att få spendera gymnasiets sista tid såhär med klassen, detta måste väl ändå vara definitionen av kvalitetstid. Vi gör i princip allt tillsammans och att vi ens får komma ut såhär och resa är fantastiskt.

För att hålla motivationen uppe försöker vi som är med i festkommittén att planera in roliga aktiviteter med jämna mellanrum. Igår var det Fancy Friday vilket är vår motsvarighet till kostymnissarnas Casual Friday. Varje fredag klär man upp sig med nagellack, smycken eller dylikt på vakt. Vi i midskepps körde på matchande rött läppstift och då kändes det minsann lite extra lyxigt på vaktavlösningen.

Jag tror att vårt sammanhang på Gunilla kan kännas ovant för många men likt överallt annars blir man hemmablind även här. Man föräter sig på saker man aldrig trodde man kunde bli mätt på. Att se delfiner och öppen horisont blir tillslut lika vanligt som allt annat. Det om något känns lyxigare än fancy fridays.

I ettan korsade vi Atlanten, ett sjöben som varade i oändligheter. Nu ska vi segla den Atlanten överfarten plus en vecka till tidsmässigt. Å andra sidan är det bara två fancy fridays kvar innan vi är hemma, och då känns resan helt plötsligt alldeles för kort.

Zelda Ekelund, Midskepps