En mycket bra dag

Idag är en mycket bra dag. En mycket bra dag innefattar sol, lagom vind och god stämning ombord på Gunilla. Jag sitter på halvdäck i shorts, t-shirt och en solhatt ochser ut över vakten som arbetar. Snart har vi satt alla segel.

När jag nu sitter här med utsikt över den klippiga spanska kusten är det svårt att tro att det är samma dag, om ens samma liv, som vi mötte idag på morgonen när vi skulle lämna Gibraltar. Jag vaknade till “Upställning om två minuter! Det ösregnar ute.”. Rondman hade glömt att purra min hytt och det var inte med glädjetjut vi släpade oss upp på däck i pyjamas, stövlar och seglarjacka. Ösregn var en underdrift, himlen hade öppnat sig över oss. Med kläder på tork längs med hela elevkorridoren stapplade 30 vemodiga elever mot sina hytter efter uppställningen för att återigen sova, men det visade sig vara svårare än väntat. Havet och vinden verkade också ha vaknat på fel sida i morse. Snart kom vi till ännu en insikt: att inte sjösäkra lösa föremål i hytten handlar visst om mer än bara säkerhet. Metallmuggar för nämligen ett hemskt oväsen om sig när de far från vägg till vägg över durken i sjögång. Åter till nuet med solen och värmen. Snart har halva resan gått och vi är inne på vår fjärde dag till sjöss med faktiska studier. Alltså börjar stressen bli påtaglig. Till allas glädje har vi för närvarande två briljanta lärare ombord, Erling och Hanna-Sofia, som både bidrar med all nödvändig stöttning och höjer stämningen. Vi är helt enkelt lyckligt lottade. Mot slutet av dagen har vinden mojnat och seglen börjat fladdra. Befälen ser smått bekymrade ut över bristen på vind och några av dem hade nog hellre sett att vi avgick från Gibraltar igår när det blåste betydligt mer. “Med en kuling i arslet hade vi gått som ett skållat troll.” säger vår styrman och ler. Med detta citat tackar jag för mig och önskar er allt gott där hemma.

Alva Ivarsson, SAS1922