En riktigt rolig dag på Dominikanska.

Dagen började som vanligt men sedan fick vi själva göra det bästa av dagen. Tre grottor, sol, bad, stränder, bananrac

Vi purrades som vanligt klockan 07:00 och åt frukost och gjorde den vanliga morgon rutinen. Idag var det skolbesök, inte för mig men för halva barbord och hela styrbord vilket innebar att det inte var så många kvar på båten. Men vi lyckades bli 4 personer som man behöver vara för att gå i hamn. Vi gick till något resecentrum som arrangerar utflykter runt om i landet, men vi hittade inget som passade oss så vi gick vidare till ett internet Café och surfade runt lite och kollade om vi kunde hitta något bra.

Till slut bestämde vi oss för att åka till några grottor som ligger i närheten.

Beställde en Uber och blev snabbt och enkelt körda till grottorna. Som elev på en sån här resa så är det ont om pengar så när vi skulle betala inträde så fick vi skramla ihop lite dominikanska, lite dollar och en mängd små mynt plus att fjäskade till oss priset för 3 fast vi var 4 personer, men men det är så livet är som elev.

Vi gick först runt ovanför land och kollade på de vackra träden och växterna och hörde fåglarnas kvittrande i träden. Efter ett tag gick vi ner i grottorna, man gick ner för en trappa genom ett runt hål i marken. När man kom längre ner för trappan kom man ner i en stor vacker grotta, mitt första intryck var ”wow” det var riktigt vackert med alla klippvägar som sträckte sig flera meter upp och alla växter i olika färger. Vi åkte sedan båt över till andra sidan av grottan över kristallblått vatten med små fiskar i. Man kom fram till en liten ”gång” och gick längs den en stund sedan mötes man av starkt solljus. Det var ett hål i grottan och där var en liten sjö med berg som sträckte sig flera meter upp i luften på sidan, lianer hängde ner för berget och träd växte en bit ner från slutningen högst upp. Vattnet var inte kristall blått här utan mer grönt men också väldigt vackert. När vi kände oss klara vid grottorna började vi gå mot exit. När vi kom ut fick vi leta efter en taxi och åkte hem tillbaks till båten. Sedan på eftermiddagen åkte vi till stranden och badade, solade och åkte banan efter en båt. Det var väldigt varmt den här dagen så det var riktigt gött att lägga sig i en solstol och bara vila en stund. När vi badade fick vi syn på en sån här båt som har en banan man sitter på och åker runt med, så vi ropade hit dem och hoppade på. Man fick hålla i sig för kung och fosterland för att trilla av men det sket sig för hela banan skiten välte flera gånger. Men det var riktigt roligt det med!

Sedan åkte vi hem till båten och åt middag. På kvällen gick vi ut på stan för att bunkra inför sista sjöbenet.

Ja det var en riktigt rolig dag i Dominikanska.

Andreas Norman, Barbord