En rörig Lucia

Slutröj. Stress och virrighet. De sista dagarna innan avmönstring är intensiva med tydliga scheman innehållande packning och städning.

In klockan sju knackar purraren på. Purraren har numera ett utmanande jobb då det är ytterst få som på slutet av resan faktiskt vaknar. Min hytt, hytt fyra gjorde inte detta uppdraget enklare denna morgon. Ute i korridoren va det fullt ös, selar och flytvästar ska samlas ihop på däck vid uppställningen, några står oh byter med varandra då dem gärna hamnar lite här och var. Vi vandrar med trötta steg upp för lejdaren och upp på däck där vi formerar oss till tre grupper på olika sidor av däck.

Dagen går ut på att packa. Den lite smått stressiga och stökiga packdagen är här. Vi har ett strikt schema för dagen som går ut på att en i hytten packar i taget, då får de andra absolut inte, under några omständigheter inte störa. I slutet av dagen ska alla garderober och lådor vara helt tom. Detta är på många vis rätt stressigt då detta måste ske på två timmar. Under dessa två timmar måste allt fördela i två väskor, gärna i en vettig ordning med sakerna du behöver under det närmsta dygnet längst upp, de onödiga längst ner. den viktbegränsningen flygbolaget tillåter oss brukar även tillföra en viss stress hos många och i slutet av dagen står två backar fyllda med saker och ting som inte kan få följa med hem till Sverige. Om man har tur och inte packat för tungt kan män där fynda en hel del. Stämningen mellan eleverna är något som också kan bli lite ansträngd då alla är måna om att hinna få ner allting.

Därmed för att inte vara i vägen gick jag och några andra som tillhörde gruppen över lång under våra timmar av frivakt till ett café. Här köptes halva frukostmenyn in och det låg fortfarande kvar den lite sömndruckna känslan i luften.

I slutet av dagen var hela halvdäck belamrat med bagar i olika storlekar och färger. Mina packningstimmar hade innehållit en hel del förvirring och stress. Men allt gick bra, det jag samlat på mig under resan kom med utan problem.

Melke Björkman, Midskepps Sa2023