En slitsam, svettig och rolig vaktdag

Idag fick jag dagen till ära ha vakt med babord. Eller ja, halva babord. Magsjukan slog ut en efter en som flugor. Den tappra arbetsstyrkan på sex personer inklusive mig själv har bland annat påbörjat slutstädningen.

Dagen började likt alla söndagar på Gunilla med den världsberömda stekfrukosten i form av potatis, ägg och bacon (och även ett glatt tillskott till vegetarianerna: pannkakor). Plötsligt var frukosten över och jag stod i mina illaluktande arbetskläder i väntan på att åtta glas skulle slås och vakten skulle börja. Jag skickades upp tillsammans med Jon iklädd de heltäckande overallerna i den 35 gradiga värmen för att tjära det absolut sista för denna resa. Tjärning ses av många som det absolut värsta man kan göra ombord då tjärdoften sätter sig överallt och letar sig ner i hytterna och stannar där. Samtidigt anmälde Robert och Jakob sig frivilligt till att hjälpa vår maskinist Marco med förgäves torkning av olja och fett i maskinrummet (de insåg snabbt sitt misstag). De sista i babords vaktstyrka påbörjade slutstädningen i form av inventering av proviants för att sedan dammsuga alla lådor i stora mässen.

Efter lunchen som bestod av en mirakulöst god plocksallad med alla möjliga sorters tillbehör fick jag som uppgift att rengöra alla dammsugare ombord invändigt: filter rengjordes, påsar byttes ut och slangar spolades. Trots att solen brände och arbetsuppgifterna var långt ifrån en dans på rosor gick tiden ändå relativt fort då det alltid var någonting att göra. Jag hann precis färdigt med dammsugarna fram tills trefikat och möttes av att den godaste morotskakan jag någonsin ätit var framdukad. En stor eloge till backisarna Sara, Elin och Janelle som bakade den. Efter fikat gick Jon och jag ner i förpiken (ett förråd där ankarkättingen, färgburkar och färgrelaterade saker finns). Rummet är lågt i tak och ligger längst föröver under backen och kräver att man klättrar neråt en bra bit. I det kvava rummet började vi slutstäda likt hur de gjorde i stora mässen med att torka av allting, lyfta ur hyllor och räkna antal. Vi höll på i någon timme och arbetsdagens slut närmade sig. Slutligen var det bara den dagliga städningen av befäls- och elevinredningen kvar och den skulle genomföras extra noga då vi dessutom skulle sprita i hytterna för att minska smittorisken av magsjukan.

Dagen avslutades med ett strandparty arrangerat av dos då alla vakter tillsammans gick till den något blåsiga stranden här i Progreso för att umgås, lyssna på musik och bada. Det blev en väldigt lyckad kväll och ett bra avslut på en lång dag.

David Törnered, styrbord