En svensk koloni

Efter 3 dagar till sjöss är vi äntligen framme i Las Palmas. Vi anländer en sval morgon och regnet hänger i luften över oss.

Jag och resten av babord spenderar förmiddagen på vakt. Trots det något svala decembervädret kryllar det med turister. Las Palmas består av allt från äldre klassiska spanska hus till nya moderna hotell. Det är tydligt att de flesta turisterna kommer från Sverige. Tecken på svenskarnas kärlek till Las Palmas är att det går och hitta minst en svensk vara i varje butik. T.ex Wasa knäckebröd, svenska tidningar och Ahlgrens bilar. Vi kommer fram till att Grand Canaria är lika mycket en svensk koloni som en spansk sådan.

Las Palmas är ingen studiehamn vilket betyder att vi inte har några skoluppgifter. Istället ska Gunilla bunkras upp med mat och annat för en hel atlantresa.

Det visar sig att det inte bara är Gunilla som ska bunkras upp. Ett fälttåg av svenska samhällsettor drar iväg mot den största mataffären som går att hitta. Vissa köper flera kilo frukt och schampo medans andra spenderar upp mot 300 kr på godis, chips och läsk. Själv köper jag lakrits och 3 stora böcker som förhoppningsvis kommer räcka hela resan.

Regeln om hur många man måste vara i hamn och hur länge man får vara ute ändras. Nu fick man vara ute tre och tre och man får också vara ute till nio. Många väljer att skippa middagen och äta ute men kocken John ska göra Pulled pork och min kärlek för den salta ”bbqsåsrätten” tvingar mig tillbaka till Gunilla innan 6. Jag kan lugnt säga att det var rätt beslut. Det var det godaste vi fått på hela resan.

Las Palmas betyder också att några av befälen byts ut. Kaptenen Anders ska hem till familjen i några veckor innan han möter upp oss igen i Santo Domingo. Kocken John ska också hem, men den här gången för gott. Lite synd tycker jag då hans mat gör livet till sjöss lite godare. Men den nya kocken verkar minst lika bra så vi kommer iaf inte gå hungriga.

På kvällen är det många som inser att internet i Las Palmas är upp mot lika bra som det i Sverige. Vart man än går på båten sitter det någon med mobilen. Många ringer eller videochattar med alla där hemma. Jag passar också på att ringa lite men också att ladda ner lite nya filmer och några fler ljudböcker.

Senare på kvällen drar stora delar av besättningen iväg på middag för att ta Johns sista dagar på båten. Jag förlorar förmågan att sova och sitter frivillig nattvakt i över tre timmar fram till klockan halv 2. Runt halv 1 kommer de vuxna tillbaka och vi drar upp landgången för natten. Alla verkar ha haft en trevlig första dag i Las Palmas och trotts en mulen himmel och lite duggregn. Imorgon väntas en till heldag i spansksvenska kolonin Grand Canaria.

Matilda, babords vakt