En tillbakablick på Kap Verde

En dag fylld med nya minnen, allt från Fado till shopping och tuck-tuck.

Dagen började med att jag vaknade av att bli purrad till att sitta landgångsvakt från kl: 05:30-07:30. Eftersom jag inte är en morgonmänniska så var det jobbigt att ta sig upp ur min koj som hade en perfekt temperatur. Jag tog mig dock samman och klev upp för att börja vika tvätt i stora mässen som är ett av uppdragen vi har under natten. Sedan gick jag upp till landgången och möttes av Maxi som satt landgångsvakt tillsammans med mig. Han gick ronden kl: 06:00 och purrade (väckte) backisarna (de som jobbar i byssan, köket). Jag tog därför nästa rond vid kl: 07:00 när Maxi gått av sin vakt och jag satt med Ebba B. Jag behövde dessutom purra alla elever som inte var på vakt under denna rond vilket jag själv tycker är jobbigt men med lite hjälp av Maxi så blev alla hytter purrade, glömde dock säga till nästa landgångsvakt att hon snart skulle på vakt, hehe.

Efter frukosten var det dags för uppställning och det var idag min tur att hissa svenska flaggan och som tur var så gick det bra trots att jag var lite skraj. Efter uppställningen så gjorde jag mig i ordning inför att gå på Fado muséet där vi skulle vara kl: 10:00. Fado är en känd musikstil i Portugal som är en del av deras kultur. Jag tycker dock att det var väldigt enformigt där, det var jättemånga Fado-gitarrer som liknade varandra och jag kände mig snabbt färdig inne på muséet då jag inte kände att jag förstod så mycket av kulturen kring denna musikstil. Det kändes mest oklart.

Jag drog sedan iväg med Ebba B, Julia H, Yasmin, Tilda Å och Ellen. Vi shoppade och åt hamburgare till lunch på ett rekommenderat ställe. Det var verkligen jättegott! Senare under dagen åkte vi vidare med tuck-tuck till LX Factory. Det fick mig att tänka tillbaka på när jag åkte aluguer i Kap Verde under förra resan med Gunilla. Härliga minnen! Väl där så tog vi varsin dricka på ett café och var inne på en häftig bokaffär som liknade biblioteket i ”Skönheten och Odjuret”, det var magiskt helt enkelt!

Innan vi tog oss hem till T/S Gunilla för att äta middag och ta det lugnt delade vi upp oss eftersom några ville tillbaka till båten och några andra till Lidl. Jag följde med till affären och där köpte jag mig en Nutella som nu är mig väldigt kär!

Detta var en bra dag och jag ser framemot kommande dagar i Lissabon med SA1821!

Frida Palm, babords vakt