En toppendag om jag minns rätt!

Eftersom jag har gett upp på att skriva i min dagbok så har även min förmåga att reflektera tillbaka i tiden svikit mig, till och med om det bara gäller att minnas min gårdag.

Vad jag däremot faktiskt kommer ihåg är att vi hade en mycket bra dag här ombord och att jag menade att berätta hur fantastiskt bra dagen var för er. Jag hade till och med tänkt ut en riktigt klyftig titel men även den har tyvärr lämnat mig. Som tur är var jag inte ensam i mina sysselsättningar under dagen så jag gjorde mig påmind genom en kort frågerunda i vakten min. Så här kommer det, min gårdag.

Vi blev purrade till goda nyheter, det är sol ute. Rondman berättade att vissa i vakten tidigare till och med hade styrkt på ett lager solkräm för att skydda sig emot den antagligen inte så starka UV-strålningen. Sedan var det dags för brunch! Eftersom vi går tolv till fyra vakten nu så är våra mattider något speciella. Var och en får nämligen välja om vi vill ha frukostmat eller lunchmat som dagens första mål. Jag har som vana att välja frukostmat och skippa lunchen eftersom ”riktig” mat inte brukar fresta mig fem minuter efter purrning. Igår däremot var ingen vanlig dag i byssan då det bjöds på restfest! Massa goda rester från luncher som jag den senaste veckan har prioriterat bort för cornflakes och mjölk. Jag tog mod till mig att be om lite korvstroganoff och ris. När tallriken väl stod framför mig ångrade jag mitt val omgående. Men det man ber om äter man upp. Nu i efterhand tror jag att lite ordentlig mat var precis vad jag behövde med tanke på att mitt matintag den senaste veckan har bestått av 90% kolhydrater.

Till vakten kom jag och min hytt nästan sent. Något som överraskande nog inte har blivit en vana denna resa. På däck var stämningen på topp. Med de flesta segel satta gled vi fram längst Danmarks västra kust. Vi hade en helt normal vakt med segeltrimning och diverse annat pyssel. Målet med dagen var att lägga till ankars några timmar under natten för att fördriva lite dötid innan resans slutdestination, Göteborgs norra skärgård. Vi var framme vid den tänkta ankarplatsen redan vid klockan 16 och seglade in för att lägga till. Manövern gick, i alla fall som jag uppfattade den, väldigt bra med hjälp från avbytande vakt babord och några från midskepps som erbjöd hjälp antagligen mest för att slippa skolarbete.

Efter vakten var det många som rusade upp på däck med mobilen i hand för att ta del av sjöbenets första möjlighet att ringa hem och använda sig av internet. Då bestämde jag mig för att ta tillfället i akt och tvätta mitt hår eftersom mina senaste duschar har varit olidligt kalla och därmed så kortvariga som möjligt. Anledningen till att mina duschar har varit så kalla grundas i att samtliga elever älskar långa varma duschar och endast en liten del av oss kan få det innan vi går kort på varmvatten. Ut ur duschen kom jag, inte nödvändigtvis som en ny människa men åtminstone precis som den jag var innan fast med fräschare hår. Sedan undvek jag i vanlig ordning första delen av dagens lektioner och väntade ut tiden till middag i min hytt. Efter lång tids väntan (cirka 50 minuter) var det äntligen dags för middag, lasagne stod på kvällens meny. Det var oerhört gott och satt fint efter min inte så uttröttande dag. Som grädde på lasagnen spelades sedan film i stora mässen som underlag till en engelskauppgift. Filmen i fråga hette ”The Full Monty” och visade sig vara en lagom underhållande film om arbetslösa män som testar på strippning som sista försörjningsmöjlighet. Efter filmtittandet bestämde jag mig för att det var nog med skolarbete för dagen och lämnade mässen kanske lite väl nöjd med dagens insats.

Senare på kvällen hade vår vaktledare Bea bjudit in frivakterna på workshop där vi fick lära oss hur man reparerar/syr segel. En supertrevlig stund i kvällsdunklet på halvdäck med en kopp kaffe, gott sällskap och massa nytt att lära. En god natts sömn på det hela och dagen, som jag till en början hade svårt att minnas, är ändå värd att kallas för en mycket bra dag.

Vänliga hälsningar!

Agnes Arndt, styrbord