En tur runt Shetland

Dagen började som vanligt med att vi purrades vid klockan 7 för att äta frukost.

Speciellt med denna frukosten var att alla, förutom att äta, skulle göra i ordning matsäck inför bussresan som skulle utföras under förmiddagen. Efter frukost gjorde vi alla oss redo och stod klara på kajen vid 08.30 för att gå ombord på bussen. När alla var ombord och inräknade bar det sig av.

Vi åkte söder ut och efter bara 5 minuter var vi utanför Lerwick och såg det fina landskapet som Shetland har att erbjuda. Vi såg mängder med fina buktar med stränder och branta klippor. Helgröna berg och dalar utan några träd eller buskar så långt ögat kunde nå. Efter 1 timme kom vi fram till en speciell strand med vatten på båda sidor där vi fick lov att bada. Trotts att det blåste kallt och endast var 11 grader i vattnet var det ett stort gäng som badade. Först på ena sidan och sedan på den andra, det var svalt men uppfriskande. Nästa stop var dagens höjdpunkt, vi besökte gamla hus från 4500 år tillbaka i tiden. Det var fascinerande att se hur husen var byggda med små tunnlar och rum av olika storlekar.

Efter besöket var det 45 minuter hem igen och dags för att gå runt lite mer i Lerwick och njuta av den fina staden. Vi åt lunch och gick runt lite i olika affärer. Framåt mot kvällen bokade vi bord på en trevlig restaurang vid namn No.88, i närheten av Gunilla. Maten var mycket god och efter vi hade ätit och alla var nöjda och belåtna gick jag och David på en kvällspromenad upp till en utkiksplats. Där satt vi en bra stund och njöt av den fina utsikten över havet när solen gick ner.