En upplevelserik dag i Gibraltar

Sjöfartseleverna fick besöka Gibraltar VTS ( Vessel Traffic Services ). Det är de som styr över all trafik i Gibraltar, och eftersom det inte är någon skatt på fartygsdiesel så är det många båtar som ankrar upp utanför Gibraltar och blir bunkrade av mindre bunkerfartyg från Gibraltar. Även all trafik till Spanien styr de över.

Skepp och hoj på er alla! Idag är det jag Emil Andersen sjöfartselev som fick förmån att skriva denna fantastiska dagbok. Som ni kanske har läst i dagböckerna innan så ligger vi till kaj i La linea, en liten bit utanför Gibraltar. Det är lite coolt att kunna besöka två länder med ett hamnstopp. Dagen började som vanligt med en go väckning och sedan frukost. Eller ja det är lite annorlunda att äta frukost i stora mässen för dem gör rent diesel tankarna så det är en blandning mellan diesel och mat som möter en när man ska äta.

Efter frukost är det som vanligt flagghissning och slå glas i klockan, sedan presenteras dagens program. Även lite tråkig information möttes vi av… kapten beslutade att ge oss landgångsförbud efter att det slarvats med nattvakt och en del andra problem. Men som tur har det löst sig med en del löften från oss elever. Men vi sjöfarare fick gå iväg till vår utflykt i Gibraltar. Vi fick besöka Gibraltar VTS ( Vessel Traffic Services ). Det är dem som styr över all trafik i Gibraltar, och eftersom att det inte är någon skatt på fartygs diesel så är det många båtar som ankrar upp utanför Gibraltar och blir bunkrade av mindre bunkerfartyg från Gibraltar. Även all trafik till Spanien styr dom över. Lotsbåtar di riskerar dem och större fartyg till vart dem ska ankra. De berättade att det kommer väldigt många kryssningsfartyg till Gibraltar så den största delen av turismen kommer via sjövägen.

Till slut vill jag bara berätta att det flyter på ombord men det märks att man börjar bli trött och hemlängtan börjar komma så smått. Men med ett sjö ben kvar gäller det att njuta och ta vara på den tiden som är kvar. Varma hälsningar från ett soligt La linea!

/ Emil Andersen SJDM1619 den 29 November 2016