En vaktdag i Reykjavik

Medan jag drog sista skruven i den lilla kopparplattan i blocket insåg jag att blocket tvinnat sig genom sig självt. Jag tittade uppgivet på min vaktledare. “Gör om, gör rätt” sade hon med ett leende.

I snålblåst och under mulen himmel på uppställningen kom jag fram till att vakten skulle bli kall. Hela sista sjöbenet har varit otroligt kallt och jag har kommit till slutsatsen att man alltid kan få på sig en tröja till. Att klä på sig för att hålla vinden och kylan ute är en konst i sig och på drygt tretton dagar hinner man testa alla möjliga kombinationer av underställ, fleecebyxor och ulltröjor. Ulltröjor kan lagras på varann, under seglarställ, utan seglarställ men likt förbannat fryser man ändå. Men efter lunch sprack den mulna himlen upp till solsken och den kändes lättare att skruva isär blocket en gång till när solen värmde i ryggen och det gick att kränga av sig två tröjor.

I går var vi på utflykt med buss och fick under sista stoppet vandra upp i bergen och bada i varma källor. Det var som ett varsamt tack från naturen som piskat en med vind och blåst i ansiktet på vägen till Reykjavik, att till slut värma en i en porlande bäck av varmt vatten. Brevid bäcken bredde djupa dalgångar med vajande högt grönt gräs och branta stenslänter ut sig som en tavla och vi satt och tittade på landskapet i det varma vattnet medan kylan långsamt försvann ur kroppen. Vår guide Dögg berättade hur värdefulla de varma källorna var för lokalbefolkningen på island och hur många gjorde det till en tradition att en gång i veckan vandra den timmeslånga branta stigen upp bland bergstopparna för att värma sig i källorna. På alla destinationer vi besökte var det mycket turister som fotade och pratade högt med varann men uppe i bergen var det mest barnfamiljer som satt tillsammans och talade stillsamt med varann och det var som ett lugn som sänkte sig över alla som satt där uppe och en bra kontrast till alla turister vi trängts med vid geisrarna och vattenfallen.

I Reykjavik idag är det kulturevent och under förmiddagen kunde jag och min vaktkamrat se isländarna tävla i ett stadsmarathon medan vi beslog försegel. Senare ikväll skall det vara fyrverkerier som skall skjutas från piren mitt emot våran där det ligger ett vackert konserthus så vi sitter minst sagt på första parkett för skådespelet. Kockarna har bakat fika till ikväll och efter en dusch och middag känns det fantastiskt att ännu en dag få sitta i kylan på däck och titta på staden som aldrig tycks sova. Om tre dagar lämnar vi Reykjavik men innan dess har vi fler studiebesök och fler dagar att utforska cafeer och smågator med isländska stickade tröjor innan vi kastar loss.

Emma Nas2023, Styrbord