Ett återvändo

Efter sisådär ett och ett halvt år återvänder vi till Gunilla igen. Tillbaka till samma lukter, minnen och känslor. Mycket blandade känslor dessutom.

Att återvända till ett ställe en kallar hem i 2 månader, kan nu ännu ett nytt sådant byggas upp, ett nytt liv för 2 månader där mycket ska hända, och kommer att hända.

Det var starka känslor när vi med bussen rullade in på kajen i förrgår. Även starka känslor att ytterligare en gång, och dessutom sista, kliva på båten igen. Det är nästan svårt att få fram det i ord, så ni får ursäkta mig om det blir en aning rörig blogg. Men ni vet känslan av att vara tillbaka hos någonting, till någonting som fått en att få så dåligt (sjösjukan och hemlängtan *hosthost*) och till någonting som har fått en att må så otroligt bra och nöjd (klättring i soluppgång och äventyren i hamnarna *hosthost*)? Min känsla är att de flesta i klassen kan matcha mina känslor just nu.

Det är början av resan, somliga är fortfarande jetlaggad, och kanske lite nervös över morgondagens avgång och resa till havs. Det kan jag erkänna känns lite nervöst, då jag 9/10 gånger blir väldigt sjösjuk. Fingers crossed.

Men, vad har vi gjort idag, sista och enda dagen i Miami? Det såg vi vara en dag för oss att bara ligga på stranden och kanske låtsas lite att vi var på semester, även fast vi är fullt medvetna om att det är det sista vi är här för att ha. Dock kändes det litegrann som semester när vi låg på stranden, solade, svalkade oss i havet och gick längs den fina gatan bredvid stranden med mängder av amerikaner och amerikanska flaggor. God mat åt vi också, med bra wifi. Jag skulle summera det som att vi fick lite av allt, som en semesterdag ska bestå av, tycker jag. Lugn, äta gott och få lite sol. Mycket mer än så gjorde vi inte, hemvägen blev att gå en fin promenad genom staden för att senare gå på bron med en väldigt fin solnedgång som smög sig upp i horisonten. Mysig dag helt enkelt.

Har hört att det är snö och rusk hemma, här har vi sol och väldigt varmt, kan skicka några grader!

Allt väl ombord och imorgon far vi iväg mot Jamaica, önska oss lycka till!

Gilda Blomqvist, Styrbords vakt