Ett bra gäng och härligt häng

Idag, nästsista dagen på resan, lyxar jag, Linnea och Svante till det med att göra olaga intrång. Innan övervakningskamerornas filmer hinner identifiera oss kommer vi vara långt utanför landets gränser.

Det är söndag den sjätte oktober. September tänkte jag skriva, men inser nu att ännu en månad passerat framför mina ögon snabbt som attan. Min, likaså samtliga elevers packning, ligger i hög uppe på halvdäck. Ni kan alltså lista ut att det har varit full rulle med slutstädning och packning idag.

Vi är indelade i kojer – alltså under långskepps, över tvärskepps etcetera – och turas om att tömma hytterna på ägodelar. Men vi får även frivakt idag, underkojerna som har vakt på förmiddagen, får frivakt efter lunch. Jag ingår i underkojs-gänget. Efter en grym restfest slår jag ihop mig med Svante och Linnea. Vi ska lyxa till det näst sista dagen på resan genom att göra olaga intrång på spahotell (detta är inget som skolan står bakom).

Vi glider förbi receptionen nästan obemärkta, men innan vi hinner till trappan frågar en man oss vilket rumsnummer vi har. 417 hade vi enats om innan. Han gick med på det och släppte in oss. Läget under kontroll. Inga konstigheter. Vi går direkt till poolen, får varsin handduk och lägger oss på solstolarna med mest sol på. Nu ska vi pressa, jobba på brännan rejält innan vi kommer hem.

En rätt enformig vistelse. Jag tar några längder bröstsim i poolen bara för att jag kan. Vi är där i ungefär två och en halv timma innan vi drar oss. På utvägen får vi krypa under röda band för att slippa gå förbi receptionen igen. Slutet gott, allting gott. Vi tar en kaffe vid katedralen under solskydd innan vi beger oss tillbaks till båten för middag.

Byssaluckan agerar korvkiosk idag, man står i kö och beställer. Det är inte illa korv som serveras, mos och diverse tillbehör ingår.

Maxi börjar som apan i mitten. Bollen studsar runt och glider ur folks grepp – havsvattnet gör inte någons bollkunskaper rättvisa. Vi är runt 15 personer som är med och passar varandra, vilket kan låta monotont, men det är mycket trevligt. Det blir intensiva kamper när bollen hamnar lite för långt ut i vattnet och ett antal personer dyker efter den. Andra aktiviteter vi gör på stranden är fotboll, sandbrottning och att springa bort från DoSen Britas kamera.

Fast än jag bara haft en halvdags frivakt och kommit ombord tidigare än ombordstiden tillåter, känns det som att jag gjort mycket men ändå ingenting. Lite samma känsla som hela resan. Klyschigt – ja – men sant.

Alicia Borg, midskepps