Ett djupdyk ner i en elevs tankar mönstrad på T/S Gunilla

En person vid namn Victor Olsson, alltså jag, sussar så sött i sin koj, klockan har precis slått domedagstiden 07:00, in kommer vad jag då skulle kalla för djävulen han själv, andra skulle kanske kalla honom för ”Rondman”.

Jag vaknar upp till ett ”Hejhej” och slår nästan huvudet i kojen ovanför, det skulle för er kanske vara ett dåligt sätt att vakna på men jag kan säga att jag har vaknat på sämre sätt här på Gunilla.

Den gången ska jag nu berätta om: Det var spöktimman ombord, det var bara några få stackare vakna och jag var inte en av dem, utan även denna gången låg jag och sov i min koj, när jag vaknar av att skrik. Brandalarmet tjuter. Även här slår jag huvudet i kojen ovanför, slår foten i dörrkarmen och haltandes skuttar jag upp på däck, tar mig upp för något som då kändes som att bestiga Mount Everest, nämligen lejdaren. Sen står jag däruppe, huttrar nästan tänderna av mig.

Återigen tillbaka till idag, när jag skriver blogg. Dagen då vi ska lämna Belize City, tråkigt känner nog vissa men jag tycker det ska bli kul. Själv ser man framemot Mexico likt en mexikanare som inte fått nachos på ett helt år. Jag är nog inte helt fel ute, men framför mig ser jag hur alla från frivakten kommer hem från Mexico, helt förvandlade, hela den mexikanska kulturen är som uppslukad och det kommer ligga mexicohattar på ställen jag inte visste fanns.

Det är bara att förstå, ombord just nu finns det nästan lika många turist t-shirtar som det finns elever. ”You Better Belize It” står det på nästan varannan tisha här, en citat som får även den minst cringe-känsliga personen att vrida ögonen ur sig och springa till sjuk-toa:n för att kaskadspy.

Tiden bara tickar, alldeles för långsamt på vakt och alldeles för fort på frivakt. Om ni någonsin firat ner ett bramrå, kommer ni möjligen förstå denna referensen. Tiden går likt tampen som bara glider ur dina händer, tampen går såpass fort att du inte har koll på den, den minsta beröring i tampen gör att du bränner händerna av dig. Så kan det kännas med tiden, tiden bara glider ur dina händer, försöker du stoppa den brinner händerna upp.

Victor Olsson, Midskepps