Ett färgsprakande skolbesök!

Idag får ni sportlov och åker förhoppningsvis iväg på någon rolig resa så att vi på Gunilla kan få höra om något roligare än skola och jobb när vi kommer hem.

Vi har nämligen nått vår näst sista dag i vår näst sista hamn och snart är vi hemma. Tanken om att vara hemma är blandad bland oss elever och växlar flera gånger per dag, i alla fall för mig. Men nu ska jag berätta om vad vi gjort idag medan ni där hemma fått lov.

Idag var nästan en helt vanlig dag. Vi väcktes på morgonen, åt frukost, hade uppställning och gick efter det på vakt eller i land. Vi i midskepps gick på vakt och var därför väldigt glada över att vi skulle åka på skolbesök mitt på dagen vilket gjorde dagen lite annorlunda. Skolbesöket var på en döv skola där vi skulle plantera träd för välgörenhet.

Klockan 09.20 stod hela gänget på kajen och väntade på att bussen skulle komma som skulle åka 09.30. Där stod vi och väntade i typ en timma eftersom bussen inte kom. Vi elever började bli trötta och besvikna eftersom vi trodde att vi inte skulle få åka, men tillslut kom bussen ändå och vi åkte iväg. När vi väl kom dit fick några plantera blommor i petflaskor och hänga upp dem på staketet medan andra målade soptunnor i fina färger och mönster. Vi planterade blommor i fler petflaskor och i däck i rabatten. Skolgårdens asfalt blev fylld med färger i form av hopphagar, fotavtryck och en tusenfoting med teckenspråk i. Vi blev även bjudna på lunch vilket bestod av ris, en ärtsås och fläskgryta. Det var väldigt gott. Hela skolbesöket över huvudtaget var riktigt roligt och inte för att vara sån men vi är den första klassen genom skolans historia som har fått göra detta. Fatta ballt. Precis innan vi åkte lämnade vi in pengarna för välgörenheten vi hjälpt till med. Det var kul att få se att ett skolbesök inte bara behöver bestå utav stela försök till konversationer utan kan vara så mycket mer.

Vid 14-tiden var vi tillbaka på båten och dagen fortsatte som den började. Vi på vakt fick lacka, klättra och vara poster (så som landgångsvakt och backis), medan de i land var på resturanger, caféer, i mataffärer och strosade runt i Santo Domingo. Idag regnade det även för första gången i Dominikanska Republiken vilket gjorde oss på vakt glada då det blev svårt och arbeta och vi fick skratta åt dom på frivakt och stå under tak. En helt valig dag helt enkelt med ett roligt skolbesök.

Hoppas ni har det bra där hemma och att ni njuter av lovet.

Puss och kram så ses vi ju faktiskt snart!

Karin Drake