Ett ställe vi gärna återvänder till

Sista dagen på Grenada och den var precis lika glassig som dem andra. Dagen började med att vi samlades på kajen vid tio tiden, hela klassen. Sedan begav vi oss iväg för att besöka en lördagsgudstjänst med sjundedags adventisterna.

Vi gick upp för slutningen på den branta gatan, med långbyxor och finnkjol kändes det som om att vi kom alt närmare solen när vårat svett rann ner från ryggarna. Med jämna mellanrum drog jag bort och luftade tröjan oroligt för att inte få svettfläckar på ryggen. Tillslut kom vi fram till ett stort rosa hus och vi blev välkomnade av en medelålders man med kostymbyxor och alla knaparna knäppta på sin skjorta. Han visade oss in i kyrkan och vi fick sätta oss på bänkarna längst fram. Gudstjänsten var helt annorlunda jämfört med dem jag varit på i Sverige. Han som jag uppfatade var präst pratade om sina åsikter och hur Jesus tyckte på sin tid, men som sagt är inte engelska min starkaste gren. Några olika kvinnor sjöng men jämfört med svenska traditioner så behövde vi aldrig sjunga.

Efter kyrkbesöket fick vi ett utmärkt tillfälle att intervjua folk om hur deras religion påverkar samhället. Tanken med vår skola är att vi ska få se världen och olika samhällen och kulturer, och vi får chansen att intervjua och träffa folk istället för att läsa om dem. Vi fick höra flera åsikter och sprida tankar om sexualitet, abort och hur dem på verkas av deras religion.

Efter kyrkbesöket fortsate min dag med frivakt, jag begav mig förstås tillbåten för att byta om till shorts. Sedan ville jag och några andra tillbringa den sista tiden av vår vistelse på Grenada på stranden Grand Anse. Vi var ett stor gäng som samlats på och när kvällen fortsätter beger vi oss till resturangen Umbrella som alla i klassen nu mera vet om. Jag satt länge och funderade på vad jag skulle beställa, något bra för det är väldigt dyrt här. Men just denna kväll ville man inte tillbaks till båten, men tillslut hade vi för sista gången paserat gaten in till hamnen och vi gick mellan kontainarar för att tillslut komma ombord på Gunilla.

Arvid Ekström