Faial runt och födelsedagsfirande

Dagen startade 05.30 med en purrning med födelsedagssång, det är nämligen så att jag fyller 18 idag. Det känns lite sjukt att tänka att jag åkte hemifrån som barn men kommer hem som vuxen, i alla fall i juridisk mening, hur det är med mognaden är något helt annat. Dagen fortsattes sedan med en jättefin soluppgång över havet och födelsedagssång vid både frukost och uppställningen innan vi packade in oss i en buss för en heldagsutflykt runt ön. Vi började med att åka till en utsiktsplats där man hade en fin vy över hela Horta och grannön Pico med dess stora fina berg som jag vet att några ska försöka sig på att bestiga imorgon. Vi fortsatte sedan vår färd mot Caldeiran, den stora vulkankratern i mitten av Faial. Som tur var, var det inga moln över kratern så utsikten var helt perfekt. Riktigt häftigt att få ha sett den och senare på dagen såg vi att det hade ansamlats moln på toppen så det var tur att vi var där på morgonen. Efter det tog vi oss vidare mot en strand där vi skulle äta lunch. Korv med bröd blev det och även kanelbullar, vilket jag hade önskat till sötfika. Vi badade även på en svart strand, eftersom Azorerna är vulkanöar är nästan alla stenar och sand svart vilket jag tycker är lite coolt. Där vi badade var vattnet ganska strömt så det var stora vågor som slog upp på stranden och drog med sig sand som färgade vattnet alldeles svart, något som såg rätt speciellt ut. Efter lunchen fortsatte vi vår resa mot den nyaste delen av ön, det är nämligen så att 1957 var det ett flertal vulkanutbrott på ön som ledde till att en ny udde bildades. Väl där gick vi runt på ett vulkanmuseum och upp i den gamla fyren som nu mera inte är speciellt hjälpsam eftersom den inte längre står längst ut på ön, numera är den mest en markering för var land brukade sluta någonstans. Vi avslutade utflykten nere vid havet på ett ställe där man kunde bada i en liten pool som fylldes med saltvatten, men de flesta badade inte utan åt bara glass vid den lilla kiosken. Efter det tog vi oss tillbaks mot båten och var hemma lagom till middagen.

Vi valde dock att gå ut och äta för att fira min födelsedag. Vi gick till en lavaresturang där man fick en liten varm sten där man stekte sin egen mat. Roligt koncept och gott var det också. Efter det försökte vi hitta ett ställe där vi kunde äta efterrätt men det stället som vi hade bespetsat oss på var stängt så vi gick till Peter´s café istället. Peter´s café är ett café som är välkänt bland Atlantenseglare så det var roligt att ha varit där. Toppade alltså av 18-årsdagen med en ordentlig banana split, när man inte kan få tårta får man ta det man har. Dagen har över lag varit riktigt bra och jag är mycket nöjd med min födelsedag här ombord på Gunilla, även om man såklart saknar sina föräldrar lite extra en dag som denna. Men efter en dag som denna kan man inte vara annat än glad så det är inte något större problem.

Vänliga hälsningar från en nybliven 18-åring!

Astrid Wormbs