Fartygsvakt och Dyngsura byxor

Dagen har spenderats genom att ge vår kära Gunilla massor av kärlek, skavskydd och städning bör ej underskattas.

07:55 uppställning på stordäck, 43 gäspande elever med morgonfrisyr går med långsamma steg till sina platser. Himlen är grå och regnet ligger i luften, idag är det vi i styrbord som har vakt och städning av hytter ligger på schemat.

Min titel för dagen var fartygsvakt, som fartygsvakt har man som uppgift att se till att båten är bra förtöjd, att ingen som inte ska vara på båten går ombord och framför allt att gå rond en gång i timman. Jag vet att det kan låta tråkigt men om man är nyfiken och arbetsvillig kan man under passet se till att få mycket annat gjort också. Idag fick jag till exempel göra skavskydd till trossarna för att det inte ska nöta så att trossen går sönder, jag fick även tre timmars paus från fartygsvakten för att städa min hytt. Jag ska säga er att städning är för det mesta inte något man uppskattar att göra här på båten då man städar varje dag men dagens städning var guld värd. Hytten luktar nu fräscht och man kan för första gången på länge gå barfota i utan att skita ner fötterna totalt, en fantastisk känsla enligt mig.

När städningen var klar han jag sitta ner i 10 minuter innan Joakim, vår andre styrman, kom och frågade om en frivillig att hjälpa till med MOB-båtarna. Jag tog chansen och följde med. Vi hann ta av kapellet och kolla oljenivån innan det började spöregna, både jag och Joakim hade arbetsbyxor på oss så vi blev totalt dyngsura men arbetet fortsatte. Under tiden vi jobbade tog jag tillfället i akt att fråga ut Joakim om båtar, frågvis som jag är så ställde jag alla möjliga frågor jag någonsin haft om motorer, ett tag där var det nästan lite synd om honom. Men det var värt det för nu kan jag allt om våra MOB-båtar.

Nu har vi precis käkat middag och jag har gått av min fartygsvakt för dagen, vakten avslutades med en kladdkakebit i solnedgång efter att himmelen spruckit upp igen. Jag måste ändå säga att här på båten jobbar man hårt men det är allt värt det i slutändan för stunder som dessa. Livet här är fantastiskt.

// Maja Holmén, Starboard Watch