Födelsedagslängtan

Nu är vi i mitten på vårt näst sista sjöben. Det betyder många saker. Dels att vår resa är snart över. En resa vi längtat till i flera år. Det betyder att ni där hemma har eller har snart sommarlov. Att vi har missat en del saker hemma. Födelsedagar, mors dag, sommar. Också att vår hemlängtan växer mer och mer samtidigt som ångesten för att lämna Gunilla blir större. Just idag längtar i alla fall jag hem ännu mer. Så har det nog varit för många som missat födelsedagar till personer de håller kärt. Det är nämligen så att idag fyller min lillasyster år.

Jag har firat varje födelsedag i min lillasysters liv, och när man haft en tradition under en persons hela liv, kan det bli jobbigt att missa den. Varenda person på vår båt har antagligen missat en liknande händelse under sin tid här. Jag tror också att det är minst lika jobbigt för de där hemma som för oss här. Hemma kan man bli distraherad från sin längtan med paket och firande. Här blir man istället distraherad av fem meter höga vågor, klättring i riggen, lektioner och städning.

Det var vad dagen innehöll för oss i Midskeppsvakten. Vi började vår vakt klockan åtta och fick på den klättra i riggen för att leta efter skador och förbättra sådant som var dåligt. Detta kan vara både roligt och tråkigt. Idag började det som något roligt. Vi klättrade upp till toppen av masten, gick ut på råna och började fixa. I fem meter vågor gungar dock båten en del och efter en stund började sjösjukan smyga sig på för några av oss. Vi blev klockan tio avbrutna för fika och efter den började vi istället knacka rost. Knacka rost är något som kanske inte låter så roligt, men det är väldigt tillfredställande.

Efter vakten åt vi lunch och med fulla magar satte vi oss sedan i stora mässen för att plugga. Plugget höll på fram till middagen och efter den gällde det att snabbt ta sig ner i sin hytt för att försöka somna. När man har vakttiden 8-12 får man försöka klämma in så många tupplurar som möjligt när man är ledig. På natten får man bara sex och en halv timma att sova om man har tur, och att klara av allt som kommer med att leva på en båt måste man samla in så många extra minuter sömn det går.

En annan sak som kommer med vakttiden 8-12 är städningen. En städning av både elev- och befälsinredningen. Där toaletter, duschar, korridorer och allt annat som kan behöva städas ingår. Varje gång blir man lika förvånad över hur snabbt det blir smutsigt. Hur man kan få en helt grå trasa när samma ställe blivit torkat dagen innan. När vi blivit klara fick vi fika som belöning innan vi gick ut igen. Sista stunden av vår vakt brassade vi seglen och bara pratade.

Allt detta gjorde jag idag, samtidigt som jag tänkte på min syster. På vad hon gjorde samtidigt och på hur hon mådde. Förhoppningsvis mår hon bra och det hoppas jag ni också gör. Nu får ni snart vinka in oss vid Öckerös hamn och sedan få en efterlängtad kram. Vi är många som längtar efter att få krama er. Ni som fyllt år under vår resa kommer få igen alla de kramar vi inte kunde ge er just på födelsedagen, det kan i alla fall jag lova de jag saknar.

Maja Hafström,
Midskepps