Första dygnet på Gunilla

Imorse kl sju blev vi så kallat ”purrade” (väckta) för första gången på T/S Gunilla. Dagen bestod av massvis med information om allt och inget. Från hur morgon uppställningen sker till att klättra i riggen.

Vid frukosten var hela klassen ivrig och på gick lite på tå. Allt nytt och allt spännande dagen hade att bjuda på gjorde alla otroligt nyfikna och förväntansfulla på den snara framtiden. Det bjöds på gröt med tillbehör, flingor, mackor och ägg osv. Det du kan tänka dig på ett normalt svenskt frukostbord. Efter frukosten var det uppställning på main däck där vi fick höra schemat för dagen. Vi skulle familjsseras med skeppet. Klassen delades upp vaktvis och gick på rundturer med olika stationer runt hela båten för att bekantas med Gunilla.

De olika stationerna leddes av befälen på Gunilla som undervisade om sin del. Vi fick öva på att gå rond där man checkar av att allt står rätt till på båten i till exempel maskinrummet och i byssan. Det svåraste under dagen var enligt många att gå i maskinrummet och kolla av att siffrorna på mätarna till maskinerna såg rätt ut. Det var mycket att hålla koll på med efter en tid kommer vi vara proffs på att gå rond.

Klättringen väckte många känslor för eleverna idag. Blod, svett, tårar och eufori beskriver upplevelsen rättvist. Uppe i riggen såg man över hamnen i Safi. Det var fiskmåsar överallt och man såg över de stora lastfartygen som ligger i vid samma kaj som oss. Kollade man ner däremot kunde drabbas av svindel och rädsla. Adrenalinet var högt och det var många leenden i riggen trots höjden.

Innan middagen kunde vakterna babord och midskepp passa på att gå i hamn medan styrbord hade vakt. I land gick vi på Marockos gator och spanade in den mycket annorlunda kulturen.

Kvällen var mysigt med gött häng i stora mässen (allrum för eleverna). Där fanns även en frisörsalong där tre elever rakande av håret helt och en klippte topparna. Mot elva-tiden låg alla i säng efter en lång utmattande informativ dag.

Elsa B, midskepps