Framme i Reykjavik

Just nu ligger vi ankrade utanför Reykjaviks hamn i väntan på att vi ska nå vår fjortonde dag till sjöss. Detta gör vi för att kunna komma in i Island utan att behöva göra en massa coronatester som kommer ta flera dagar att genomföra.

Dagen började med purrning klockan 03.30 för att sedan ha vaktavlösning klockan 04.00. Eftersom det fortfarande var relativt nyligen som vi i styrbord bytte från 8-12 vakten till 4-8 blev det en ganska seg start på dagen.

Under vakten bärgade vi segel, satte segel och hade tampförhör. Det är väldigt viktigt att alla har koll på vart alla skot, fall osv sitter så att vakten snabbt kan bärga segel om vinden oväntat skulle blåsa upp.

Under dessa knappa två veckor som vi nu har varit till sjöss har vi seglat över Atlanten i bra och dåligt väder, vi har gått för motor och vi har seglat med fullsatta segel. De senare dagarna som vi har rundat Island har vi fått se en massa valar, lunnefåglar och inte minst Islands fantastiska natur, men nu har vi äntligen nått vårt mål och anlänt i Reykjavik runt middagstid.

Alla ombord ser fram emot att få komma iland på Island och alla de roliga aktiviteter som skolan har anordnat, bland annat besök till presidenten, ambassaden och gyllene cirkeln. Många oss har också börjat planera våra egna aktiviteter som vi ska göra när vi kommer iland.

Märta Lundskog,styrbord