Fripassagerare och Mystiska Krafter

Fem dagar till sjöss och stämningen på Gunilla är fortfarande god, trots att många kämpar med studier, vrickade dygnsrytmer och långa arbetsdagar. Men även om Gunillas elever vid en första blick tycks vara oförändrade, kan jag som elev och högt uppsatt i sekt vakten konstatera att det inte är faktumet. Jag vet inte om det beror på oändligt hav, ständigt gungande, mystiska krafter eller alltihop, men livet till sjöss har mer eller mindre förändrat oss alla.

Först och främst ingen vind eller action idag havet är platt som en pankaka. Men var inte oroliga vi har en grym kapten och han säger att vi ska anlända i tid endå.

På tal om förändrande elever. Bredvid mig ligger någon vars sinnen har anpassat sig efter livet på Gunilla. Hen somnar på kommando och vaknar alltid i perfekt tid för morgonvakt, morgonfika, lunch, eftermiddagsfika, middag och kvällsvakt. Dessutom kan hen sova i alla miljöer oavsett ljudnivå, ljusnivå och bekvämlighets nivå.

Rakt framför mig sitter en lång individ, även han har låst upp nya krafter. Det är nämligen så att hen får oändliga mängder energi efter en mugg Nesquik. Lyckligtvis är effekten kortvarig (bieffekt ett dvala liknande tillstånd).

På tal om energi på bordet står någon vars energi aldrig tycks ta slut. Vad detta beror på det vet jag inte. Men hen är bland annat ansvarig för kuddkrig, parkour och framförallt en mycket god stämning på båten.

Hjälp! Tre tidigare barbordare har ockuperat stora mässen. De spelar konstig musik och gör i koordination märkliga ljud i kombination med hypnotiska rörelser. Oj nu blev det Kung Fu Panda och kuddkrig istället.

Jag tycker att vi avslutar den här bloggen med en gåta som kan avslöja lite mer om vad som pågår här på båten. Jag vill inte skrämma er men det här är lite läskigt. Pyramidalt katastrofalt vi har fripassagerare på båten! Igår angrep de mig och jag har ännu inte återhämtat mig. De är många, ilskna och ofantligt irriterande. De finns i babord, styrbord och midskepps. Förhoppningsvis lugnar de ner sig snart, om inte får vi väl kasta dem över bord. Men jag föredrar att vara torr så innan dess måste jag bli stor och stark igen. Om ni inte kan lösa denna gåta är ni inte särskilt klipska men ledtrådar kan ni möjligtvis hitta i tidigare bloggar. Om ni har tur kanske det kommer mer om sektvakten i kommande bloggar. Tills vidare Godmorgon, Godeftermiddag och Godnatt

P.S Melker bjöd på en sked ingefära imorse så ni behöver inte vara oroliga för mig.

David Böke / 12 maj