Frivakt för Styrbord och Midskepps!

Idag hade babord vakt, och vi andra hade alltså frivakt. Det blev en dag full med vackra utsikter, fin vandring, bad för vissa, och god glass.

Idag är det söndag och det är Babords vaktdag. Resten hade frivakt och man kunde idag välja mellan att själva gå och göra något, som vanligt, eller gå på vandring med Johan. Det blev runt 20 personer som följde med. Vi började i Ribeiro Frio och avslutade vandringen i Portella. Hela vägen följde vi en lång levada, vilket är en bevattningskanal som man bara kan se här på Madeira. Vi gick i en skog som var väldigt fuktig, kanske var det en regnskog? Det fanns vattenfall som vissa badade i, grottor, och vi befann oss i vissa fall över och i molnen.

Efter vandringen gick jag och några fler i land och in till stan. Överallt fanns det ljus i olika former. En julgran gjord av vita och röda ljus, färgglada ljus på träd, en stor julkula.

Vi stannade på glasstället Gelateria Italiana Venezia, där glassen var både billig och glasskulorna var stora. Det fanns många olika smaker som var lämpliga till alla i alla åldrar. Det fanns smaker som Whisky, Kinder ägg, kakor, mint, mango, lime…. Det var ett mysigt litet ställe, men det satt dock några personer bredvid som hade hög ljudnivå på mobilerna, så lite mindre mysigt blev det då.

Anna Westlund, midskepps