Fulla segel satta mot Bermuda

Hoppas livet är fint med er! Här har vi det i alla fall riktigt gött. Vi seglar på i mellan 3 och 6 knop med kurs mot Bermuda med underbart väder. Alla segel är satta bortsett från mesan, som är det allra aktersta seglet.

Varje dag får vi i 4–8 vakten njuta av otroligt vackra solupp- och solnedgångar, men under gårdagens morgonvakt även en månnedgång. Att få se detta varje dag under vakttid när resten av båten ligger och sover skapar ordentligt livsnjuteri och gör det svårt att längta hem. Nackdelen? Varje gång detta beskådas vill man fotografera, vilket tyvärr blir svårt då mobiler och kameror är förbjudna på vakt. Dock har vår ”soniga” vaktledare och styrman Camilla och Jesper lovat oss tillfälle till detta under vakt snart.

Fartyget är iallafall åter i full drift efter att byssan och lilla mässens väggar för några dagar sedan inte längre var vita som vanligt, utan färgade svart av kackerlackor. Hur problemet löstes? Med en årsförbrukning av gift och timmar av sanering. Att jag själv lyckades sova igenom det hela i stora mässens soffa framför Tv:n är ett stort mysterium då den ligger rätt nedanför och det med all säkerhet var en ganska panikartad upplevelse. Att jag ändå lyckades beror nog på hårt ”kneg” i kombination med många dagars sömnbrist. För er som aldrig varit till sjöss benämns fartygets kök som byssa och samlings-ställen/matsal som mäss. På Gunnis har vi en liten mäss på över-våningen vid byssan där vi äter till sjöss, samt en stor mäss på nedervåningen där vi pluggar till sjöss och äter till land.

Under en vanlig dag här på fartyget är det nästan en vana att vara omgiven av hoppande delfiner och andra fräcka marina djur. Nu seglar vi något för sakta för att vara förföljda av delfiner men är istället omgivna av guldmakrill. De var otroligt fräcka att se då de både är stora och verkligen blänker i guld när de simmar nära vattenytan i det klarblåa vattnet. Tydligen ska det även vara väldigt goa och äta, vilket Viktor ”Bengan” och vår andrestyrman Kalle var taggade på. I hajnätet, som är placerat vid klyvarbommen längst fram, stod de och fiskade. Efter många nära, men misslyckade försök fick de dock tyvärr ge upp.

Farten vi har gjort på detta sjöben har varierat hittills mellan 3 och 6 knop på grund av att vindstyrkan vanligtvis är högre på dagen och lägre på natten. Just nu ligger vi hyfsat enligt tidsplanen men då det ska mojna om några dagar måste vi kanske starta motorn för att komma fram i tid.

Idag drar äntligen den efterlängtade mördarleken igång. Den går helt enkelt ut på ett besättningen ska ha ihjäl varandra… Leken är självklart inte så barbarisk som den låter, utan ett mordexempel kan vara att ge Nils en toaborste i röjeln (båtens högsta segel). Mordet är alltså lyckat om man lyckas lämna över, och få rätt person att ta emot föremålet på rätt plats. Förhoppningsvis lyckas jag genomföra mitt mord snart, om jag inte själv blivit mördad först…

Ha en redigt stabil vår alla därhemma och möt oss gärna på Öckerö 29 juni.

Otto Lettevall Forsgren, Babord, NAS1518