Full rulle, en sista gång

Idag var det dags för hamnvakt för midskepps, den vakten som jag är med i. Jag trodde att det skulle bli en lugn dag, men det blev det inte.

Direkt efter uppställningen drog jag på mig en skyddsdräkt eftersom jag skulle tjära. Får man tjära på kläderna tar det många tvättar innan det är borta. Jag fyllde på min burk med tjära och begav mig ut på peket. Fram till lunch var dagen lugn och fin. Efter lunch började jag med att städa soprummet sen skulle jag göra lite små fix som behövde göras innan avgång imorgon. Tre-fikat blev inte av på grund av all proviant som kom. Hela lilla mässen var full, frysen var full, stora mässen var full, vart man en kollade fanns det ny proviant. Det tog långtid att stuva undan allt, allt behövde komma på sin plats inför kvällens festligheter. Festen började vid 19 och då åkte de mest färgglada kläderna jag ägde på eftersom temat på festen var färg. Middagen skulle blivit grillad men på grund av en ökad vind och den tidiga avgången imorgon blev det inte möjligt att grilla men maten var lika god ändå. Efter middagen gick vi alla elever under däck och övade på en låt som vi hade skrivit till de två lärarna som skulle åka hem, Hanna-Sofia och Erling. Vi hade gjort om Jolene. De blev mycket glada och rörda. Tal hölls och Quiz spelades, mitt lag vann inte. Kvällen varade länge innan det var dags för mig att sitta fartygsvakt. Imorgon ger vi oss av mot Madeira och påbörjar vårt näst sista sjöben som klass ombord på Gunilla. Detta blir min sista blogg på svenska, på en resa som denna blir det mycket som händer en sista gång. Sista gången man går upp 03:30 för att vara ute på däck i fyra timmar i ösregn. Sista gången man drar i en viss tamp. Sista gången man sitter sjösjuk och försöker skriva ihop uppgifterna i tid. Även fast man inte alltid uppskattar att vakna 03:30 och gå ut i ösregn kommer man ändå att sakna det, saker som är självklara ombord finns inte hemma.

Sanna Friman

Midskepps