Fullspäckat schema med trötta elever

”We are sorry that we maybe are a bit unsocial the reason is because we are tired”. Det är en mening som upprepas ofta just nu.

Idag är det fjärde dagen i Tampa och vi har fått möjligheten att ha varsin host som tar hand om oss den här veckan. Vi kan hänga, utbyta lärdomar, ha sleepovers, åka runt i deras bilar och de kan hjälpa oss att lokalisera oss i staden.

När vi berättar om livet ombord blir de både imponerande men också lite avskräckta. De både ser och hör hur slitna vi är. Vi förklarar sömn schemat ombord ungefär såhär; när vi är till sjöss arbetar vi 4h på dagen och 4h på natten. Vi pluggar 4h och spenderar 2h på att äta mat. Vi behöver 1,5h att göra ordning oss innan vakt och 2,5h på fritid. Resterande tid på dygnet, alltså 6h är det vi får till sömn.

När vi väl kommer till hamn finns det även här ytterst lite tid att kunna vila upp sig. Vi har fullt upp med att handskas med både egna och organiserade aktiviteter. Det är allt från santionogbesök till trift stores. Alla nya intryck och upplevelser bearbetas av den energin som inte längre finns. De 13 timmar vi får möjlighet att spendera iland utnyttjar vi till max eftersom vi vill hinna med så mycket som möjligt. Men dagarna är oftast inte slut efter de utsatta landgångstiderna, när vi kommer ombord igen är det oftast mycket stim och stoj då alla vill visa sina nya inköp, äta nattmat, skratta och prata. Var tredje dag har vi också en hård och lång arbetsdag då vi pysslar om vårt kära skepp. Utöver det är varje person vaken 3h var mitt i natten för att vaka över båten.

Ja, ni kan försöka föreställa er summan av kardemumman angående denna sömnbrist. Det kanske inte är så konstigt ändå att vi är lite trötta och osociala ibland när vi umgås med våra hosts. Men vi är såklart också glada och nöjda trots att det börjar skymta hemlängtan hos de flesta…

Clara Carlund

Styrbord