Glädjen rann över

Idag har varit en helt fantastisk dag. Vi i Styrbordsvakten hade fridag, men inte vilken fridag som helst. Vi har haft det helt underbart.

Vaknade upp och käkade en god frukost, gick sedan upp till uppställning där man insåg vilken fin dag det var. Värmen bara öste fram, jätteskönt i jämförelse med dem andra dagarna här på Faial. Klockan 08.30 samlades vakten på kaj för att ta oss till Ocean Eye, ett litet företag här i Horta som kör turer på en glasbottens båt. Vi började turen helt
normalt längs kusten och såg lite fiskar och koraller.

Men redan efter ungefär halvtimme får vår kapten en rop på VHFen från någon i land att det har setts en val i närheten. Vår kapten snappar snabbt upp var valen befinner sig och det blev lite av en val sightseeing istället. Det var helt otroligt att få komma så när som nästan 7-10 meter ifrån valen när den kom upp till ytan för att hämta lite
luft. Det var så vackert och många fick fina bilder och videos på valen. Därefter hade våra 2 timmar till havs tagit slut och vi begav oss tillbaka.

Väl i land igen insåg vi att vi ej hade fixat fika till vår cykeltur som vi skulle göra efter lunch. Vi lunkade upp till ett supermarket som ligger bara några minuter bort, köpte lite smått och gott och gick sedan tillbaka till båten för att käka lunch. Efter lunchen hade vi bara några minuter på oss att packa fika, kläder och möjligtvis byta om inför en
lång tur. Vi gick återigen in till staden och Base Peter Zee där man kan hyra cyklar. Vi skrev under en liten lapp om att vi stod för cykeln och letade sen upp en hjälm som passade. Några av oss hjälptes även åt att lasta upp cyklarna på en lastbil. Alla satte sig sedan i bussen som skulle ta oss upp till vulkanens topp, Faial’s nästan högsta punkt och ungefär 1000 meter ovanför vattenytan.

Jag somnade till lite på bussen vilket jag måste medge var väldigt skönt. Väl framme tog all sig en liten blick ut över kratern och satte sig sen på varsin cykel. Vi samlade ihop oss lite och började sedan rulla ner för berget med cyklarna. Alla drog i sitt tempo och njöt av den helt fantastiska utsikten. Jag rullade på rätt snabbt och filmade nästan hela vägen ner. Det bästa va att vi klarade oss hela vägen ner utan en enda skada. Jag hade dock lite otur när vi nästan va nere. jag hade kanske nån kilometer eller två ner till Horta då mitt däck tänkte att den inte ville mer och bara blåste ur all luft. Lucky me..

Hade dock väldigt tur att dem från Peter’s kunde komma och hämta både cykeln och mig. Tack Jonatan för att han hade deras nummer. Min nya lilla polare var vänlig nog att köra mig till basketplanen dit alla andra hade gått för att kasta lite boll. Vi var säkert där och dega i en och halv timma. Det var många missar men många skratt. Gick sedan tillbaka mot Gunilla med ett stop på Papa Pizza där dem har enormt go pizza. Käkade där även igår. Vi bestämde oss för att käka pizzan på båten så vi tog med oss dem och avnjöt dem ombord istället.

Efter att vi käkat upp bestämde jag mig för att ta en liten joggingtur och träna lite.
Träningspasset drog ut sig och blev nästan en timma långt när jag tänkte att jag bara skulle få röra på mig. Som tur var kom jag in och insåg att klockan inte var speciellt mycket ändå. Jag satte mig ner och kollade på dagens och gårdagens bilder och videos. Det blev många bra. När jag väl hade kollat igenom hela cykelturen tänkte jag att min Gunilla video kan behöva lite mer klippning, så jag satte mig ner och redigerade lite i ungefär en timme.

Nu är klockan snart halv ett och jag behöver nog lite sömn så mycket som vi har gjort idag. Nästan alla andra ligger redan och sover men jag kände att jag vill skriva ett brev och sedan skriva bloggen så att den blev klar. Men som sagt så har glädjebägaren runnit över idag. Så mycket skratt och leende och skönt väder, det har varit helt
fantastiskt.

Nu signerar jag ut och ser fram emot en ny dag. Godnatt.

Viktor Palmdahl