Grillfest på Gunilla

Några tankar kring människorna på Grenada och vår sista kväll på ön

Idag var det tyvärr sista dagen på Grenada, det är en riktig häftig ö med mycket kvar för oss att upptäcka. För oss i styrbord gick dagen ut på att lacka rå, eller lacka ”bommarna” som sticker ut från masterna. Vi målade, städade och fixade. Det var en riktig varm dag så vissa fick solsting av allt arbete i solen. Det kan ibland bli jobbigt då vissa delar av arbetet måste utföras i strålande sol en hel dag. Som tur var visste vi att det vankades grillkväll och grillat till middag, det hjälpte nog till att hålla arbetsmoralen uppe de sista timmarna.

För ett par dagar sedan installerade vi en grill som sitter fast på två stänger utanför relingen så nu kan vi grilla överallt. Middagen blev grillad kyckling med en currypotatissallad som serverades med grillad ananas. Enligt de flesta var det den bästa maträtten som har serverats under vår resa, instämmer gör även jag.

Även fast maten ombord är väldigt god och varierad så mycket det går, var det väldigt gott att få något nytt. Det var en riktig trevlig kväll. Jag tror att de flesta tycker att Grenada var ett riktigt häftigt ställe med mycket roliga och speciella upplevelser. Folket på Grenada var väldigt öppna och hjälpsamma, man kunde tex fråga en snubbe vad hans favoritmat var som slutade med att han babblade i 30 minuter om hur olika myndigheter drogar ned oss med konserveringsmedel i maten.

Det var alltså väldigt lätt att få utförliga svar på de skoluppgifter vi hade på ön.

Viktor styrbord