Gud spelar tärning

Segt flyter livet fram just nu. Inte dåligt, inte på allra minsta sätt. Men… segt. Jag var arbetsstyrka idag. Såg nog fram emot att få klättra runt lite uppe i riggen, men han som ser allt och hör allt hade andra planer för mig. Så efter en kort och koncis uppställning var det dags att sätta igång och knacka rost. Eftersom jag är en duktig pojke och lyder order (för det mesta) drog jag på mig all utrustning och knackade bort de fyra timmars vakt vi hade. Jag har hört någonstans att hjärnan mäter tid genom mängden händelser, vilket skulle ha inneburit att tiden bara borde susat förbi. Forskning, släng dig i väggen. Han däruppe bryr sig inte om sådana trivialiteter när han känner för att djävlas.

Havet har återfått sitt azurblåa sken efter det gröngrumliga vattnet som var i Charleston, och Gunilla har gått från att sakta gunga sig framåt till att göra drygt sex knop. Vi har nära på alla segel satta, men jag hörde från någon som i sin tur hörde från någon att det troligen hade gått snabbare om vi tog ned ett par. I stort har dagen varit ganska händelselös. Vi har sett lite tråkiga delfiner som vanligt. De var framme och stylade under klyvarbommen. Inte mycket mer med det.

Jag sov fram till vakten som vi brukar göra i midskepps. Eller i alla fall gör för det mesta. Någon sa att gud inte spelar tärning. Men nog fasen gör han det gällande natt och dag. Känns som jag gissar fel gällande tid på dygnet och blir totalt överraskad ungefär varannan gång jag går ut. Nere elevinredningen är det alltid gränsland mellan natt och dag. Och då menar jag inte gränsland som i morgon eller kväll. Snarare alla tider på dygnet samtidigt. Du hittar för det mesta någon som småsover på sofforna i stora mässen, jämte någon annan som pluggar. Ofta något mindre rave i någon av hytterna, medan någon annan hytt är full med sovande. Vänner som är över hela rummet samtidig och de som sitter helt apatiska, kanske tittandes på någon film. Kort och gott mördar Gunilla allas vår dygnsrytm. I alla fall till sjöss.

Nu är det nattvakt om ett tag. Jag är riktigt förväntansfull. Har mailat lite med folk därhemma och är fylld av kärlek. Kanske får chansen att nattklättra lite. Inshallah. Vet i alla fall att våra backisar ska göra oss varm choklad på nattfikat. Det ser jag verkligen fram
emot.

Vincent