Gunillas kollision

Generalalarmet tjuter och alla tar sig till stordäck. Vi får reda på att skeppet har kolliderat och att det läcker in vatten i hytt 5. Såklart var allt bara en övning men det tas ändå på fullaste allvar.

Idag vaknade jag på samma sätt som jag har gjort under hela detta sjöbenet. Någon från babord kom in i vår hytt, tände lampan och sa godmorgon. Jag satte på lite musik och efter några minuter hade hela hytten vaknat. Efter frukosten gick vi i midskepps ut för att påbörja vår vakt. Vi motorseglade i ungefär 8 knop och siktade för första gången på hela sjöbenet rakt mot Bermuda. Även om det har varit väldigt bra väder så är alla taggade på att komma fram. Idag jobbade jag som backis tillsammans med Sara och vi hjälpte kockarna, Johannes och Lill-Britt a.k.a. Lill-Chef, med att förse alla på båten med mat. Till lunch blev det grönsakssoppa med focacciabröd och till middag blev det kyckling eller kikärter med rotfrukter.

Halvvägs in på vakten var det säkerhetsövning. Det gick ett generalalarm i hela båten och alla samlades på stordäck för att räknas in. Det som vi övade på var vad som skulle göras om det läcker in vatten i båten. Alla sjöfartselever fick stänga de vattentäta svängskotten som är dörrar som stänger in vattnet i en viss sektion av båten. De fick också stänga gråvattensventilerna. När de var tillbaka på stordäck berättade Jesper om hur olika scenarion ska hanteras.

Efter övningen var det dags för fika. Det blev glass vilket de flesta tycker väldigt mycket om. När alla hade ätit upp sin glass var det dags för stormöte. Kapten berättade lite information om ankomsten i Bermuda och Jesper hade som vanligt något att säga. Han hade inspekterat allas hytter och det var endast två hytter som var godkända. Han påpekade också att dessa hytter var grabbhytter vilket enligt honom var ovanligt och imponerande. Efter detta var ordet fritt och vi elever tog bland annat upp att vi vill ha en aktivitetsgrupp. Nu sitter jag i stora mässen och vi ska snart börja kolla på en film.

Ha det bra hemma i Sverige!

Jakob Hedelin, Midskepps