Halloween på Gunilla

Dagen började med att purras till en uppställning med ett molnigt men hyffsat väder, som kapten också drog ett skämt om. Vi hade planer för hela dagen. Inte minst var det halloween utan vi hade också ett skolbesök inplanerat och ovetande om ett regn Barcelona inte haft på länge.

Vi gick till ett sjöfartsmuseum som var fullt med elever från Barcelona. För att lätta på stämningen fick vi några övningar som krävde att man gick fram till dem spanska eleverna. Vi fortsatte lära känna varandra i grupper. I spöregn värre än Sveriges drog vi ut med uppgifter vi hade fått. Vi fick destinationer vi skulle ta oss till och den som tog den roligaste bilden på någon av platserna vann. Så vi trotsade vädret för att vinna. Det gjorde vi också, eller en delad första plats med en till grupp.

Eleverna följde med oss tillbaka till båten. Vi bjöd dem på tomatsoppa. Meningen var att sitta ute, vi klarade dock att tränga ihop oss under däck, om man bortser från min vakt – babord. Vi satt i lilla mässan. Vi hade dock vakt så det var också vad de kommande fyra timmarna lades på. Vi hissade segel och städade – en ganska vanlig vakt. Vakten hade dock ett annat avslut.

Halloween firandet var arrangerat av en cirka sex stycken frivilliga elever från båten. Stora mässan var pyntat och vi alla åt köttfärspaj där tillsammans. Strax inpå var det dags för utklädnad. I indelade grupper gick vi och bytte om. Vi hade en grupp med ghostbusters, Nemo, bilmekaniker, cheerleaders, byggarbetare, en grupp som var utklädda till varandra och en i ombytta roller. Sedan kallades två grupper upp till lilla mässan. Det stod en bakform där med äcklig sörja i, i den skulle man hitta en vikt silvertejpsbit. Jag blev det som skulle leta efter den. Vi tävlade mot det andra laget i att hitta den först. Som tur var hittade jag den i sista sekund och med ledtrådar fick vi godis i min grupp.

För min del var det direkt ut till landgångsvakt efter halloweenfirandet. Där satt jag till halv tolv och efter det tog dagen slut.

Alice Dahl Magneli – babord.