Hänga över rået

Idag började dagen med purrning av styrbord i underbara Lissabon. På schemat stod riggträning och en 4 timmars guidning runt i den vackra staden av African Lisbon Tour. Men först den vanliga samlingen kl 7.55 efter frukosten, 8 glas slogs och den svenska samt portugisiska flaggan hissades. Eleverna delades upp i två grupper som varierade de två olika dagsaktiviteterna och vi i midskepps började med riggträning i skeppets master.

8.30 samlades vi i stora mässen för en introduktionsfilm av de olika knoparna som var nödvändiga när vi skulle beslå och avbeslå seglen. Detta följdes av egen träning av knopen dubbelt halvslag med nyck uppe på halvdäck. När man bemästrat två typer av denna knop med en hand var man redo för att bege sig upp i riggen för att köra på riktigt. Då antalet master är begränsade fick halva gruppen vänta till efter förmiddagsfikat, men det innebar endast ännu mer träning på knoparna inför beslagningen. Men när det väl var dags för att göra det uppe i masten var det en helt annan sak och det tog lite träning även där uppe innan man kände sig helt säker på hur det gick till. Men när man väl lärt sig, gick det relativt fort och den enda delen som var problematisk var längst ut på rået vid nocken, när sejsingen skulle igenom halshornet innan man gjorde det dubbla halvslaget med nyck. Då var det komplicerat att hänga över rået för att nå ner och ta tag i sejsingen och det pirrade i magen när fötterna lämnade ståvajern, men även det klarade man efter några försök. När allt var klart och beslaget runt kl 12 var det dags för lunch som bestod av ris och Tikka Masala.

Efter klättringen värkte fötterna och man ville helst gå och vila men då var klockan slagen för midskepps att gå på rundtur i staden. Det var ett gäng med trötta elever som anlände till guiden men det tog inte lång tid innan han fångade vårt intresse och värken i benen blev bortglömt av Lissabons och Portugals intressanta historia med slavhandel och kolonialism. Vi fick testa både dricka och frukter under vandringen och de fyra timmarna flög förbi.

När touren var slut fick vi stanna i staden på egen hand för att äta middag och se oss omkring. Att se sig om i stadens kvarter var helt magnifikt och de små butikerna längs gatorna hade en charm som inte går att hitta i Sverige. Vi strosade runt i hopp om att hitta någon lockande restaurang och valet föll på Rio do Bacalhau som hade både en trevlig personal och väldigt god mat. Till skillnad från majoriteten av restaurangerna i Sverige var personalen väldigt aktiv och stod låga stunder och samtalade med oss om både skolan och Sverige generellt. Men allt fint har ett slut och det blev dags för oss att lämna restaurangen för att leta upp en mataffär. Letandet ledde oss vidare längs gatorna ända fram till ett trevligt glasscafé, där vi stannade för en crepe. Dessvärre hittade vi ingen mataffär av det slag vi letade efter och tiden började dra ihop sig.

Till slut var det dags att ta sig tillbaka till båten och vi tog en taxi med en trevlig taxichaufför som pratade knagglig engelska. Väl på båten satte vi oss för att spela kort och plugga lite innan vi kröp till koj och lade oss för natten.

Tea Svahn midskepps