Hej alla där hemma!

Eller snarare alla som inte för tillfället befinner sig på Gunilla, hoppas allt är bra med er.

Här i Jamaica är allt väl och vi har snart tagit oss igenom ännu en dag. Till skillnad från gårdagen har vi idag haft strålande sol, om än lite blåst.

Idag har jag och min vakt, Styrbord, haft hamnvakt. Det var styrbords första hamnvakt på resan och allt har flutit på precis som det ska, det var till och med lite skönt av få en paus från turistandet för en dag! Arbetet idag har bestått av slipande, lackande, tjärande och förflyttande av båten, det var nämligen en annan båt som skulle ha vår plats över dagen så i morse flyttade vi för att under kvällen återvända till samma plats.

I byssan har vi idag haft lite otur, jag som backis fick plocka fram ett tiotal backar knäckebröd för att sedan behöva slänga dessa. Gunilla har sen vi kom hit haft problem med mjölbaggar och dessa verkar bland annat ha kommit med leveransen av knäckebröd. Jättetråkigt, speciellt då knäckebröd på denna båten är värt mer än guld för vissa. Annars har det även i byssan gått bra och vi har bland annat förberett lunch inför morgondagens utflykt.

Andra förberedelser har också rent studiemässigt gjorts inför morgondagen, många har tagit tillfället i akt att slipa på sina sista intervjufrågor till historieuppgiften då vi imorgon kommer få tillfälle att prata med någon typ av guide. Resten av klassen har idag varit på utflykt, i alla fall de flesta. Ungefär hälften åkte det kända ”Rick's café” som tydligen är ett ställe man absolut inte får missa här på Jamaica, huvudsakligen verkar det vara känt för sin cliffjumping, och det låter ju inte tråkigt alls. Andra hälften åkte till några vattenfall som även dom verkade vara fantastisk trevliga. Mycket mer än så har inte hänt idag, men tillräckligt är väl det!

Nu ska vi elever ta och vila våra solbrända kroppar inför morgondagen och hålla tummarna för bästa möjliga väder även imorgon. Ha det fint! På återseende.

Vilma Wolmesjö SAB1417