Hej alla där hemma!

Nu har ännu en dag passerat och vi elever ombord T/S Gunilla närmar oss hemkomst med stormsteg. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara känslorna ombord angående det.

Många av oss vill hem för att få träffa våra familjer, pojkvänner och flickvänner, äta svensk mat (ja vi har alla redan planerat vad vi har för önskemat när vi kommer hem) och framför allt – ta studenten. Men samtidigt vill man inte lämna detta livet vi lever här ombord. Det är verkligen en speciell vardag vi är en del av och bara tanken av att detta är sista gången vi kommer uppleva allt detta är skrämmande.

Men det är samtidigt befriande då det betyder att vi förhoppningsvis aldrig mer kommer behöva tjära, vi kommer aldrig mer behöva gå upp 03.30 mitt i natten och vi kommer aldrig mer behöva tänka på att vi måste passa tider (i alla fall i några dagar..). Med andra ord så är det tråkigt att det börjar närma sig slutet men samtidigt är det en lättnad att få komma hem till livet där hemma.

Nu ska jag komma till det jag egentligen borde skriva om, nämligen vad vi har hittat på idag. Vi har varit på skolbesök på Hillsborough High School som är skolan som våra hostar går på. Det var verkligen häftigt att få gå runt i skolkorridorerna och känna sig som en amerikansk skolelev för en dag, även om vi stack ut en del från alla andra.

Föreställ er en gammal tegelstensbyggnad som verkligen stämmer överrens med hur de amerikanska skolorna ser ut i alla amerikanska highschool-filmer, och har figurer som gav en känsla av Harry Potter. Vi fick vara med på deras lektioner och blev bemötta med mycket respekt. ”Aah, you´re the swedes! Welcome to Tampa!!” möttes vi av och vi blev berömda för våra goda kunskaper i Engelska.

På denna resa har många av oss pratat en del om vad vi ska göra efter vi tagit studenten, och det var även något som de amerikanska lärarna på skolan var nyfikna på. Dock kan det vara lite jobbigt att prata om med amerikanarna, för om man frågar de amerikanska skoleleverna så är de redan inställda på vilket college de ska gå på och har en spikad plan samtidigt som vi, the swedes, ska ta ett gapyear (majoriteten av oss) och jobba samt resa.

Efter att vi hade pratat med alla lärare på skolan som var nyfikna på oss och ätit en god amerikansk lunch fick vi göra vad vi ville, förutom vakten som skulle tillbaka till båten för att jobba. Några av oss hängde med våra hoster, andra åkte till ett köpcentrum och andra åkte till stranden. Oavsett vad alla gjorde, så är jag säker på att vi alla hade en underbar dag här i Tampa. Nu är det snart dags att sova, då det imorgon är dags för en ny dag fylld med nya äventyr och intryck.

Maja Runesson, Midskepps