Hejdå Miami

Idag sa vi hejdå till Miami för denna gång. Vid 09:00 var lots på plats för att leda oss ut ur Miamis hamn och vi kunde sätta kurs mot Jamaica.

Blogg, 26e feb. 2017

Dagen började som vanligt med uppställning på däck och åtta slag glas. Därefter var det 8-12 vaktens tur att förbereda avfärd mot Jamaica. Som vi brukar, delade vi upp oss i vakten i både akter och på backen för att lossa och hala hem förtöjningar från kaj.

Strax efter avgång genomförde vi vår första säkerhetsövning. Idag stod man överbord på schemat och en av våra klasskamrater fick tillsammans med bås och vaktledare sänka MOB (man overboard båten) för att ta sig ut en bit ifrån Gunilla och genomföra övningen. Vid övningens slut, fortsatte styrbords däcksarbete och vår segling mot Jamaica.

Den beräknade ankomstdagen är söndag den 5e mars, vilket innebär 8 dygn av nattvakter, dagsvakter, lektioner och fikapauser. 8 dygn till sjöss har tidigare inte känts långt när en seglat i 15 dygn över Atlanten, men jag är nog inte ensam om att vilja komma fram till Jamaica så fort som möjligt. Mycket väntar i den nya hamnen som Gunilla aldrig varit på besök hos tidigare, vilket innebär att förväntningarna och spänningen är extra hög bland eleverna just nu.

Det var ett tag sedan vi var ute till sjöss med Gunilla. Rutinerna sitter inte riktigt inne ännu. Gårdingar, gigtåg, skot och andra seglingstermer är vi för tillfället enbart bekanta med. Förhoppningsvis tillåter vädret mycket segling denna resa, dels för att vi ska kunna lära oss mer, men också för en mer händelserik resa.

Sanna, Styrbord