Hejsan Svejsan allihopa!

Tredje dagen till sjöss idag och man är konstant trött. Kan säga att jag själv har sovit ungefär 16 timmar på varje dygn sen vi lämnade Cherbourg vilket för mig och antagligen alla andra här på båten är otroligt mycket.

Många är sjösjuka också, vilket är otroligt synd och tråkigt. Personerna som känner behovet av att spy kan sitta vid relingen hela vakterna och springer sedan ner till sin koj för att kunna få sig lite sömn innan det är dags för dem att springa upp på vakt och till sin älskade reling. Jag är dock otroligt glad då jag har sluppit undan sjösjukan än så länge denna resan.

Våran älskade Dos är konstant sjösjuk vilket är oerhört synd, då det skadar oss elever här på båten oerhört mycket. Eftersom vi har endast 3 timmar lektionstid om dagen då vi ska kunna ha Arya till hjälp och han inte är där, blir det lite som att han lämnar oss i sticket i stora mässen. Lektionerna blir inte lika disciplinerade och de flesta väljer då att plugga extremt mycket mindre då och väljer istället att kanske sova eller kolla på film under lektionstiden. Jag kan säga att om jag inte förstår en uppgift eller har en lärare som förklarar och säger till mig vad jag ska göra, så blir det att jag helt enkelt inte gör nånting alls. Detta har jag lite panik över just nu då jag känner att det kommer stressa sönder mig när jag kommer.

Idag hade vi även stor möte här på båten och om ni inte vet vad stor möte är, så är det när hela båten, både befäl och elever samlas på poopen och går igenom lite olika saker. Detta brukar även sammanknyta med en säkerhetsövning och elevråd. Idag på stor mötet gick vi iallafall igenom hur stämningen är på båten, mycket om maten och det var lite klagomål på lektionerna och dosen. Vi elever fick även beröm av befälen för att vi har sköt vårt arbete och beteende på båten så bra det senaste. Sen va det båtråd och vi i babord tog upp ännu mer om maten, lite kritik till befälen och hur bra vi har det i vår vakt. Överlag så är det en otroligt skön stämning på båten, alla är glada och peppa på att jobba, befälen är glada och ger oss elever beröm och livet rullar helt enkelt bara på.

Jag vet att många där hemma kanske tror att vi inte uppskattar denna upplevelsen så mycket att som vi verkligen borde göra men lita på mig när jag säger detta, det gör vi. Vi kan seriöst sitta i timmar i lilla mässen eller byssan om kvällarna och bara prata om våran upplevelse från förra resan och likaväl denna. Jag är iallafall oerhört glad och tacksam för denna upplevelsen.

Hoppas alla där hemma har en mycket bra höst, snart kommer vi hem, pigga och glada ;)

Kram Kram

SlemShady aka Emelie