Hej till alla som läser denna blogg!

Idag har varit en relativt hektisk dag. Vi är just nu ute på havet med siktet inställt på Tyskland, och sakta men säkert tar vi oss mot målet.

Eftersom jag är i Styrbords vakten, och alltså har vakt timmarna 12-4, vaknade jag vid elva för att äta lunch. Sen var det dags att ta på sig sin sele och gå på vakt. Vi började vakten ganska lugnt med lite förhör på riggen, alltså vilka tampar som finns på båten och var dem sitter. För mig gick det väldigt bra, det är otroligt hur mycket som sitter kvar från förra resan, även fast vi varit borta från Gunilla i ett halvår.

Efter det satte vi lite segel och gjorde lite underhållsarbete. Mot slutet av vår vakt, vid halv fyra, tiden blev det mycket att göra. Kaptenen hade då bestämt att vi skulle stagvända. Med detta menas att vi skulle vända båten genom vinden. Alltså tog vi in några segel längst fram på båten för att minska vindfånget i dessa, samtidigt som vi vred seglet längst bak efter vinden för att öka vindfånget där. Genom att göra det kunde vi vända båten genom vindögat. Det var väldigt mycket slita och dra på olika ställen och olika människor som skyndade kors och tvärs. Tampar täckte nästan hela däck, men vi var hela befälet, hela styrbordsvakten och några fler från andra vakter, så det blev väldigt kul när vi väl stod där och drog tillsammans.

Efter vakten var det direkt på med lektioner, men eftersom det knappt gungar alls är det inget som är särskilt ansträngande.

Segling ger en gemenskap som ingen annan, och därför är segling det bästa som finns.

All kärlek,

Liza, Styrbord