Hemlängtan

Hemlängtan är ett ämne som ofta diskuteras ombord bland elever. Vad saknar man hemma och vad kommer bli skönt att kunna göra när man kommer hem.

Imorgon markerar att det är en hel månad sen vi lämnade Göteborg bakom oss, och jag kan faktiskt medge att man börjar sakna hem till vissa saker. Simpla saker som att kunna ta en dusch i mer än fem minuter innan någon börjar banka på dörren eller kunna öppna kylskåpsdörren och äta vad din mage än begär.

Det finns även de som anser att hemlängtan är en tanke som befinner sig långt bort och grubblar inte en sekund över de saker man längtar efter att komma hem till. Dessa människor är bättre på att leva i nuet än vad jag är. Jag saknar svensk pizza och snabbt internet, och även om jag är fullt medveten om att jag befinner mig så nära paradiset man kan komma så kan jag inte bara låta bli att tänka hem.

Alla dessa tankar om hemlängtan kommer antagligen eftersom sjösjukan sakta men säkert smyger sig på mig. De senaste 24 timmarna har varit fyllda med hejdlöst gungande, med tallrikar och glas flygandes genom lilla mässen och alla fastklamrade i masten med all kraft de har. Även vi lyckliga få som inte påverkas av sjösjukan oftast börjar och känna oss lite hängiga och trötta på det konstanta rullandet.

Jag tror att vi alla ser fram emot att se vad Progreso har att erbjuda,

Vi ser nog även fram emot lugnare sjö.

Tills näst gång!

Oliver- Midskepps