Hem ljuva hem

Tjenixen alla mänkser

Det är det femte dagen här på båten och jag känner mig ganska mycket som hemma här skulle jag ändå säga. Jag blev väckt klockan 03.30 i morse för att sitta landgångsvakt i två timmar så dagen har varit lång och utan de åtta rekommenderande timmarna sömn. Men jag skall icke gnälla! Efter vakten hade jag en timma på mig att få sova innan frukosten men den timman var inte till så mycket tröst tyvärr. Sen var det i alla fall frukost och efter det skulle hela styrbord och en del av midskepp ut på utflykt. Men det blev hastigt inställt av nån mystisk anledning så därför fick vi göra vad vi ville istället.

Så vi drog ut några på Safis gator för att fördriva tiden. Vi tog en taxi för upplevelsens skull men ångrade oss lite hastigt när vi (sex personer) blev intryckta i en liten personbil utan säkerhetsbälten och med en taxichaufför som inte verkade kunna så mycket engelska eller franska för den delen. Så vi skippade det och gick och tittade på lite av den fantastiska keramiken som finns här i Marocko istället. Efter det gick vi och fick tag på en smula internet så vi kunde kontakta lite nära och kära en snabbis innan vi drog till en lokal pizzeria där en pizza kostade ungefär 25 spänn. De mesta i denna stad är ganska billigt faktiskt vilket verkligen är en fördel för till exempel min del som mest slösar pengar på krimskrams som det finns väldigt gott om i alla dessa fabulösa marknader här i Safi.

Efter mycket strosande kubbade vi tillbaka till Gunilla. Sen la jag samt de flesta andra i min vakt det mesta av tiden på att plugga. Till sist var det middag, koskos med vegetarianska biffar, mycket gott. Och sen var det inte så mycket mer eftersom vi imorgon skall upp tidigt för en ny utflykt.