Historia som aldrig tar slut

Det finns dagar man ser fram emot mer än andra i hamn. Idag var en sådan dag jag såg fram emot.

Dagens första besök blev den gamla skutan ”Mary Rose”, ett krigsfartyg från 1500-talet som beställts av Kung Henry VIII. Vi skulle få en guidad tur genom utställningen hade vår lärare lovat oss.

Efter en kort presentation av skeppet samt en snabb blick på Vasaskeppet som finns bevarat i Stockholm var vi redo bege oss till den stora utställningen på tre plan. Visst var det häftigt att få se detta majestätiska skepp som korsat riskfyllt hav och varit en av de största i krig. Dock kunde jag känna hur HMS Victory, ett annat mycket gammalt skepp i hamnen, med sina höga master, många kanoner, vackra färger och många år av väl bevarad historia, stod och flinade åt oss när vi kom ut från presentshopen. Kanske ska man ta en sväng till Victory en annan dag?

Några timmars avbrott från det annars späckade schemat fick vi och sedan var vi tillbaka i skolbänken klockan tre. D-Day museet var något extra. Otroligt fint gjort alltihop med häftiga 3D-effekter och skrämmande fakta. Min vän och jag fastnade strax efter ingång vid ett spel som jag nästan kunde tänka mig att köpa ut en längre version av. Tyvärr hittade jag bara godis, böcker och leksaksplan i presentshopen. Attans.

Tillbaka på båten lämnade vi allt vi shoppat för pengar vi borde spendera på annat samt tog en bit lasagne från nattamatkylen ock sedan gick vi ut på stan igen. Vi kom inte speciellt långt och en liten mataffär drog in oss till kakhyllan och glassfrysen. Detta bådade då inte gott och vi fick det bekräftat när vi gick ut med en full påse på tre elever som nästan enbart bestod av socker. ”Vilket kap med en hel cheesecake för bara 80 pence!”

Om inte detta vore nog avslutades dagen tillsammans med några äkta britter med bred accent som tillsammans med oss elever sjöng sjömanssånger för full hals. Mot slutet sjöng vi en svensk låt som jag skulle vilja säga att alla på Öckerö Seglande Gymnasieskola känner till. Gemenskapen här är något man inte hittar överallt.

Lisa Lundgren

Midskepps