~HJÄRTLIGA SKRATT BLAND SKVALPANDE VÅGOR~

Mitt ute på ett stormigt medelhav, bland vitskummande gäss och kraftiga kulings vindar surfar Gunilla fram med fullsatta segel från däck till kaltopp, med ett enda mål i sikte…Málaga. De rullande vågorna sätter hela inredningen i kaos men trots det finns det inte en enda vrå på denna båt som inte är fyllt med hjärtliga skratt.

Hej alla saknade föräldrar, syskon, släktingar och husdjur ute i stora vida världen!

Hoppas att allt är bra med er var än ni befinner er och att ni inte saknar oss allt för mycket. För ni ska allt veta att vi har det toppen ute på vårt livs största äventyr…

Idag var minsann ingen vanlig dag. För precis som alla dagar här på Gunilla, är varje liten dag alldeles unik på sitt egna lilla vis. Midskepps startade sin dag på bästa sätt med en härlig grötfrukost vars doft man kan känna enda ner i sin hytt, i elevkorridoren, vid det här laget. Sömndruckna som vi var efter gårdagens aktiviteter gick vi på rad upp i mjukiskläder till Lilla Mässen fortfarande halvt sovande för att slå oss ner med en duns mitt emot varandra och sleva i oss sked efter sked med gröt och nybakta surdegsmackor med diverse pålägg.

Morgonvakten flöt på som smort, med underbara vindförhållanden, lite små regnskurar in i mellan och en värmande medelhavs sol som tittade fram bland molnen för att torka våra blöta seglarställ. Höga vågor skvätte upp över relingen och dränkte både oss och däck i saltvatten medan vi stod och brassade segel för fullt. När vinden plötsligt började öka utan förvarning fick jag chansen att för första gången klättra ut på klyvarbommen i hajnätet för att beslå ett av våra stagsegel. Vilken känsla det var att få sitta där framme medan Gunilla surfade fram på vågorna så att saltvattnet stänkte åt alla håll och kanter, och vinden slet i våra rufsiga hår. Det är ett minne jag sent kommer att glömma, det kan jag lova!

Efter vakten möttes vi av en underbar våg av väldoftande matos från byssan, som slog emot oss när vi steg in i svalen lite halvt genomblöta. Till lunch serverades en klassisk pasta carbonara, men självklart med en extra liten touch eftersom våra fantastiska kockar lagar mat likt stjärnor. Den lunchen satt helt perfekt i magen!

På eftermiddagen slog vi oss ner på backen för att plugga i den gassande solen. Havet är verkligen världens bästa klassrum! För vilken fantastisk harmoni man kommer in i när man sitter och skriver och då och då slänger en blick ut på havet och horisonten i fjärran. Inte nog att man hamnar i ett inre lugn, man fylls även med en otroligt stark känsla utav tacksamhet. Tacksamhet över att få vara en del utav denna spännande resa och tacksamhet över att man får finnas till i denna magiska värld.

Till middag bjöds det på en efterlängtad kyckling och tsatsiki med en härlig grönsakssalad till det. Efter middagen hade vi alla vår lilla egna siesta för att ladda upp med energi inför nattvakten som närmade sig med stormsteg.

Kvällsvakten välkomnade oss upp på däck med en helt fantastisk gulrosa solnedgång vars ljus speglade sig på den spegelblanka vattenytan. Tillsammans med befälen stod vi och bara njöt medan de sista gyllene strålarna försvann bakom horisonten.

Under kvällsvakten körde vi en turbo städning nere under däck och hade därefter en supermysig nattfika som bestod av varm choklad och nybakta scones. Min personliga favorit av kvällsvakten var dock helt klart när hela Midskeppsvakten satt ihop krupna tätt ihop på poopdäck under den stjärnklara natthimlen och lyssnade på när Hans, vår kapten, spelade vackra melodier på fiolen medan Elvira, vår vaktledare, sjöng berörande stämmor. Ett magiskt avslut på en kväll värd att för evigt minnas!

Jag kan knappt fatt att denna resa snart börjar lida mot sitt slut. För tänk vad vi har fått vara med om och uppleva, och inte minst vilka livserfarenheter vi kommer att ta med oss hem. Alla på båten är som min andra familj och Gunilla mitt andra hem, och så kommer det alltid att vara. Snart kommer vi åter hem till er och då kommer vi att berätta allt om vårat makalösa äventyr, men än är det några värdefulla dagar kvar. Jag kommer att göra allt för att njuta och ta tillvara på varje liten sekund!

Ta hand om er alla!

Kärlek från Gunilla©