Hur är det med 8-12 vakten?

8-12 har skenet av att vara den bästa vakten. Normal dygnsrytm, lagom temperatur på dagen och stjärnklara nätter, vem tackar nej till detta?

Jo, i princip varenda kotte här. Varför frågar en sig? Skurarna är spridda, vissa anser att mattiderna är lite udda och andra ogillar sovtiderna. Kanske förmodar en att den daglig städning som landar på 8-12-vaktens bord skulle väga tyngst, så är icke fallet. Det finns egentligen ingen rimlig eller legitim förklaring för denna homogena åsikt men ett starkt ogillande består.

Idag skulle jag påstå att sjösjukan är botad för den stora massan. De tidigare höga siffrorna av meter per sekund har idag slutat verka på sjön och efterdyningarna har tonats ned ytterligare. Visserligen gynnas inte själva seglingen men, de milda och dessutom felriktade brisarna har ökat det kollektiva välmåendet omfattande. Energin och den goda stämningen frodas och själv har jag varit post hela dagen.

Just åsikten om post positionen är en vattendelare. Trots gruppens homogena klädstil, levnadssätt och sociolekt uppstår mot förmodan delade åsikter ibland. Allra oftast är dessa små och totalt onödiga, som åsikten kring post. Något jag själv uppskattar och finner otroligt rogivande medan andra anser det vara bland det långtråkigaste som finns. Ett argument som är helt förståeligt, snarare imponeras jag av mig själv som i regel föredrar att alltid göra något före stillaståendet som post innebär. Det är dock något helt annat! I natt när vi tog oss fram längst Marockos kust fick vi även sällskap av delfiner som simmade runt i marelden, det är dessa tillfällen som orsakar min uppskattning till post!

I övrigt har vi fått lysande väder och klassen har ockuperat backen som nu blivit ett soldäck. Folk smetar in sig i spf 50 solkräm med förhoppningen att inte bli en kräfta. Det ryktas även badstopp på båten, så vem vet, kanske blir det ett dopp innan vi kommer fram till Ceuta?

Hoppas ni har det bra därhemma och att våren levererar lite sol till er också!

Nora