Hur det egentligen är

Efter ett dygn av fosterställning och spya är jag återigen tillbaka på benen, det känns otroligt skönt att veta vad som faktiskt är upp och ned igen utan någon annans hjälp.

Något som är värt att tillägga är att jag är en av de nya eleverna som gör sin första resa, och i början av resan var jag lite väl kaxig och konstaterade att jag faktiskt frivilligt ville känna på sjösjuka.

Jag tänker att ni där hemma kan ha det svårt att föreställa er hur det faktiskt är att leva på Gunilla, hur det egentligen är, det hade i alla fall jag när jag satt där hemma medan mina vänner seglade. Tre grejer som antingen förträngs eller medvetet inte berättas när det talas om Gunilla är. 1, alla de extremt märkliga dofter som finns ombord. Mitt luktsinne har upplevt så otroligt mycket nytt och fått erfarenheter som aldrig kommer försvinna. 2, vilka fantastiska människor som faktiskt existerar. Efter 14 dygn med totalt främmande människor har jag redan kommit flera av dessa närmre än jag kunde föreställa mig. Folk pratar om att man skapar starka band, men att någon som jag känt i två veckor skulle torka både min spya och mina tårar vid hemlängtan var över mina förväntningar. 3, hur otroligt underskattat svenskt godis är, jag trodde aldrig jag skulle sakna något materiellt såhär mycket i hela mitt liv.

Sjösjukan fick mig att ifrågasätta mitt val, ifrågasätta hur jag någonsin kunnat välja detta liv frivilligt, men dagar som idag får mig att inte tvivla en sekund. Fantisera fram er den mest romantiska bild ni har av Gunilla och ni får fram vår dag. Spegelblankt nästan turkost vatten under en klarblå himmel med solstrålar som räcker som värme för t-shirtklädd arbetsstyrka. Det mina vänner, är helt fantastiskt.

Styrbord - Maja