Idag är det resans sista dag

Det finns en mängd känslor ombord. Några är ledsna över att lämna båten, några är taggade på att komma hem. De flesta känner en blandning av båda.

Personligen har jag tyckt att resan har varit väldigt krävande. Det har handlat om alltifrån att känna mig ensam, vara sjösjuk och ha hemlängtan till att vara frustrerad och arg. Förhållandena ombord är tuffa och det har varit en konstant kamp mot sömnbrist, aptitbrist, hårt fysiskt arbete och stora skolarbeten. För att vara ärlig så har jag varit taggad på att åka hem stora delar av resan. Därför förväntade jag mig att det enda jag skulle känna just nu skulle vara sprudlande glädje över att vi ska hem idag.

Men någonstans i bakhuvudet och någonstans i övre delen av magen känner jag något annat. Det är en slags sorg. Jag känner den när jag tittar på mina kamrater när de städar och donar. Jag känner den när jag ser befälen skratta tillsammans med var sin kopp kaffe i händerna. Trots alla motgångarna kommer jag sakna det här. För det har inte bara varit sjösjuka och tårar. Det har varit sena nätter uppe på däck med sång och instrumentspel. Det har varit att titta upp och se mastens svajande mot magiska stjärnhimlar och att titta ner och se delfiner som simmar i mareld. Det har varit upplyftande konversationer med folk från andra sidan jorden.

Innan resan hade jag nog haft svart att tro att jag skulle vara så nöjd som jag är. Jag har fått ut mycket mer av de här två och en halv månaderna än jag först trodde. För det första har vi sett väldigt mycket. Vi har sett Teneriffas vulkaner, Kap Verdes dramatiska landskap, Grenadas regnskog, Dominikanska republikens underjordslaguner och mycket mer. Bortsett från alla specifika yttre händelser har mycket hänt inombords också. Jag har utan tvekan utvecklats mycket som person, kanske för att det var så mycket som var tufft och jobbigt. Eller kanske kändes det tufft och jobbigt just på grund av att jag utvecklades? Förmodligen en blandning av båda.

Idag är det resans sista dag. Om bara några timmar går vi på flyget för att åka hem. Om mindre än ett dygn kommer resan officiellt vara avslutad. Jag är, trots alla motgångar, nöjd. Det är mer än jag först hade vågat hoppas på.

Annika Hernqvist