Idag var en dag i drömmarnas trädgård.

Vi lämnade Teneriffa i gårkväll så det blev inte mycket sömn innan jag gick på vakt kl 04:00. Efter vakten gick jag raka vägen till kojs. Här ombord på Gunilla drömmer man underliga drömmar. Vet inte om det beror på att man blir extra trött av havet eller om det skulle kunna bero på hur du vaggas till sömns av vågorna.

Jag vaknade upp och hade ett starkt sug av att styra Gunilla. Jag gick upp till rodret och frågade vår kapten Torben om jag kunde ta över rodret. Ganska snart förvandlas rodret till ett styre och jag befinner mig inte längre på vattnet. Gunilla har förvandlats till en motorcykel och jag kör helt nyvaken på en mycket trafikerad väg i tropiskt klimat. Det går fort, min körning är vårdslös. Torben sitter fastklamrad på min rygg med armarna hårt fasthållna runt min kropp. Jag kör upp på sidan av vägen så att båda hjulen lättar från marken. Det yr sediment runt om oss som bland annat fastnar på mina glasögon. Min syn är nedsatt och Torben hjälper inte till eftersom hans ansikte är ner borrat mellan mina skuldror.

Otroligt nog klarar vi oss upp till toppen av berget. Jag kliver av hojen och hela kroppen skakar av adrenalin. Tätt efter sladdar vår lärare Johan in på den dammiga parkeringsplatsen. Inte heller han är ensam utan i sällskap med fotbollslaget Chelsea FC:s fotbollstränare Thomas Tuchel. Vi möts vid en slags djungelbar där det serveras halvspecial med nån slags jalapeños i moset. Jag försöker hålla en konversation med Thomas men jag är fortfarande halvvaken och ganska skakad efter turen så det går inget vidare. Nu slår vi oss ner alla fyra på en bänk med ryggarna ner mot bergskammen. Jag pillar runt i moset med min träsked och förundras över att min aptit är så dålig. Då inser jag att det måste vara en dröm.

Timoty Jäwert, Styrbord