Inför avfärd

Av: Simon L. Forsgren SAS1821

Idag är det inte bara lucia utan även sista dagen i Teneriffa. Styrbordsvakten bjöd på ett luciatåg till purrning. Det var ju trevligt men man fick sig en liten hjärtinfarkt när det stod tio personer i hytten och kollade på en när man vaknade. Efter risgrynsgrötfrukosten så gick vi iland för att ta vara på de tid vi hade kvar i Teneriffa. Vi tar en kort promenad i hamnen för att kolla på allt mellan gamla skorvar och moderna yachter. I en av de hundratals masterna ser vi en svensk flagga svaja långsamt med vinden och när vi närmar oss skutan ser jag att det är Gladan, en av försvarsmaktens två utbildningsskutor. Systerbåten Falken har sin hemmahamn ute på Öckerö, vi är inte så långt hemifrån trots allt. Vi går fram och hälsar på landgångsvakten som genast känner igen oss på våra skoltröjor. Vi utbytte några ord men vi fick tyvärr inte gå ombord just idag. Vi satte kurs mot stan en sista gång för att bunkra upp med godis, läsk och frukt för att ha under det kommande sjöbenet till Kap Verde. Vi gick från affär till affär i jakt på något som efterliknade godiset hemma. Till slut insåg vi att det är omöjligt om det inte en IKEA skulle råka infinna sig på Teneriffa, vilket det inte gör. Det får bli spanskt godis helt enkelt. Vi hade fått en beställning av matvaror från vakten som var ombord så det blev en hel del att kånka tillbaka till båten. Det började mörkna och klockan var snart 22:00 så vi ökade takten. När vi var inom hamnområdet lade vi benen på ryggen för då var hon 21:58. Vi klarade oss ombord med nöd och näppe, inget landgångsförbud idag inte.

Den nye kaptenen Hans stod på halvdäck med sin fiol med några andra befäl och matroser från en holländsk skuta som låg brevid oss i hamn. De bjöd på lite stämningsfull musik för landgångsvakterna och en liten klunga elever samlades omkring dem. Jag gick ner under däck för att ställa mina varor i elevkylen i stora mässen, men när jag öppnade kylskåpsdörren så välde det ut sötsaker och läsk. Jag fick stuvade in det jag köpt och tryckte igen dörren med hela min kroppsvikt, det låg godis till en hel armé där inne. Jag fick matkoma av att bara kolla in i kylen så det var nog lika bra att gå och lägga sig.