Isle of Wight

Det är lördag och otroligt nog har det varit soligt hela dagen trots att vi är i England.

Första och troligtvis den sista dagen på detta hamnbesök så det passade mycket bra för de som skulle åka ut med färja för att vandra på den vackra och historierika ön Isle of Wight. Låter ju mycket härligt, men personligen har jag varit inne hela långa dagen och lagat mat till Midskepps som jobbat på bra i solen. De har målat, slipat och skruvat en hel del. Gunilla har några år på nacken men trots det lyckas vi snygga till henne här och där så att hon inte faller sönder totalt. Kan tänka mig att det sliter på henne att behöva segla 10 månader om året med 44 ungdomar som låtsas vara mogna och förståndiga.

På eftermiddagen stod det pannbiff, potatismos och kladdkaka till efterrätt på menyn. Dessa två maträtter var önskade av våra två födelsedagsbarn. Vi hade även besök av några shanti sångare på kvällen som åt middag med oss och spelade klassiska sjömanssånger. Det var väldigt härlig stämning när musiken satte igång och alla elever satt och försökte sjunga med. Vi lyckades lära oss melodierna hyfsat med tanke på att musikerna spelade i takt circa 30% av tiden. Anledningarna till detta var troligtvis för att det saknades 4 person och att trummisen var 82 år gammal. Men roligt hade vi och det verkade de också ha!

Efter att shantisångarna hade sagt adjö till alla och lämnat Gunilla, vi hade plockat undan allt från middagen och eleverna började sprida ut sig på båten hade våran vaktledare kallat till möte för att tacka för tiden vi haft tillsammans på 4-8 vakten. Vi pratade lite om de roliga stunder vi haft tillsammans och avslutade mötet med en stor gruppkram med vaktledaren i centrum. Tråkigt att lämna 4-8 vakten men det ska även bli roligt att få pröva på 8-12 som vi kommer ha till Lissabon.

Avslutningsvis skulle jag säga att det varit en intensiv dag med mycket hårt och stressigt arbete, men också mycket skratt och roliga stunder!

Lina, midskepps