Jamaica i backspegeln

Jag tror det skrivits om det mesta nu, finns nog inget nytt jag kan komma med. Så är det mycket på den här båten, allt är alltid på samma sätt. Befälen sitter alltid och äter mat vid samma bord, eleverna smutsar alltid ner toaletterna direkt efter de blivit städade, jag tänker alltid samma monotona tankar. - Hur länge får jag sova om jag går och lägger mig nu? Vad blir det för tre-fika? Kommer jag kunna klättra över bramstaget idag?

Idag lämnade vi Jamaica. Att ha besökt Jamaica är riktigt maffigt och landet var otroligt bra, även om vi i Babord knappt fick frivakt. Mindre bra var vår tidiga hemgång. Som ni säkert redan vet var vi tvungna vara tillbaka på båten klockan 18.00 vilket gör att vi är fast på vår 50 meters lilla bark och rastlösheten kröp närmare så fort jag satte foten på landgången.

Då vi lämnade Jamaica påbörjade vi vår seglats mot Belize och min första dagsvakt på detta benet är nu avklarad. Jag klättrade inte över bramstaget idag heller men det skyller jag på att jag var i byssan. Det var jag och Emelie som hade backisjobbet idag men hon blev sjösjuk – vilket de flesta blir under första sjödagen, speciellt framme i byssan. 2:a kocken blev också sjösjuk så henne såg jag inte förrän tre-fika (som skulle bli en stor saftig vattenmelon men den hade blivit dålig, just my luck). Kocken själv var också borta under nästan hela 12-4vakten vilket gjorde att jag skötte byssan till stor del själv, förutom några snälla själar från min vakt som byttes av att hjälpa till. Det var kul då jag hade på riktigt go, hög musik. Inget slår Movits!, Frej Larsson och Far och Son ljudande ur högtalaren i fyra timmar.

Nu är klockan fem och jag tror nog jag ska gå och lägga mig. Har räknat ut att jag får sova cirka sex timmar innan nästa vakt då, ganska lite men det mesta man kan få på denna båt!

Olivia Johansson, Babord