Jeorge Barbosa

Klockan 14.27 gick klassen av Gunilla för att gå mot George Barbosa, en skola här på Mindelo.

Det var dags för vårat första skolbesök. Jag visste inte riktigt hur skolbesöket skulle bli eller vad vi skulle göra, men besöket överträffade alla mina förväntningar. Efter en ca 20 minuters promenad var vi framme vid skolan. Vi gick igenom en port och möttes av ett stort hus målat i olika pastellfärger, framför huset stod säkert 30 stycken ungdomar klädda i en beige piké. Vi fick en guidad rundtur genom skolan, en fin men ganska opersonlig skola med kala väggar. Rundturen avslutades på skolgården där den även började. Fotbollsplanen började snabbt fyllas med elever, och två fotbollslag bildades. Bollen börjar rulla och de beiga och blåa pikéerna spelar mot varandra. Utanför bildades smågrupper och elever börjar prata med varandra. Eleverna på George Barbosa pratade väldigt bra engelska, speciellt med tanke på att de inte studerat engelska lika länge som oss i Sverige. Samtal bildas, frågor ställs och många skratt skapas. Efter ett ganska långt samtal frågar en tjej hur snö känns och det är konstigt nog där jag förstod vilka olika världar vi lever i. Vi pratar om vädret och jag får veta att det inte regnat ordentligt på Mindelo på två år, om de bara visste hur ofta det regnar i Sverige tänkte jag. Efter ett tag hörde jag musik och gick ca 15 meter bort. Jag möttes av en stor ring med elever från min klass och George Barbosa. En tjej spelar gitarr medans en kille sjunger Lost Boy utav Ruth B och jag fick gåshud över hela kroppen. Rösten killen har är helt fantastisk och jag vet att han en dag kommer bli en världsstjärna. Fler sånger sjungs och även vi bjuder på lite sånger såsom Tänd ett ljus, vem kan segla och Valborg, svenska klassiker helt enkelt. Vi har otroligt kul när vi sitter där i ringen och alla sjunger tillsammans. Man känner en stark gemenskap. Efter ca 1h sjungande är det dags för fika. Skolan bjöd på otroligt god fika. Vi åt traditionella rätter från Kap Verde men även chips och kakor. Efter ett otroligt bra skolbesök gick vi och eleverna till Gunilla. På Gunilla visade vi runt, sjöng lite till, åt kanelbullar och hade det trevligt. Eleverna var väldigt imponerade av oss och Gunilla vilket kändes väldigt bra. Vid sjutiden gick eleverna hem och vi åt middag, det har varit en väldigt bra dag.

Moa Engström